کد خبر: ویدیو-بزرگ‌ترین-انفجار-هسته‌ای-تاری
۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
ویدیو بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای تاریخ توسط روسیه منتشر شد!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Insider، روسیه تصاویر مخفیانه‌ی بزرگ‌ترین انفجار مصنوعی‌ای تاریخ، انفجار هسته‌ای هزاران برابر قوی‌تر از هیروشیما را منتشر کرد. روسیه به تازگی تصاویر مربوط به لحظه‌های منتهی به انفجار بمب تزار بمبا، بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای جهان را منتشر کرد. این انفجار معادل 50 مگاتن TNT و تقریباً 1500 برابر از بمب‌های هیروشیما و ناگازاکی قدرتمندتر بود. برای دهه‌ها، فیلم قوی‌ترین سلاح هسته‌ای تاریخ کاملاً محرمانه نگه داشته می‌شد.

بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای جهان!

روسیه در این ویدیو نمایی از پشت صحنه لحظات منتهی به منفجر شدن آن بمب هیدروژنی، که به طور رسمی با نام RDS-220 و غیررسمی با نام تزار بمبا شناخته می‌شود، ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای تاریخ روسیه در تاریخ 30 اکتبر 1961 در اوج مسابقه تسلیحات هسته‌ای با ایالات متحده، تزار بمبا را بر روی یک مجمع‌الجزایر دور افتاده در اقیانوس منجمد شمالی آزمایش کرد. این کشور به احترام هفتاد و پنجمین سالگرد صنعت هسته‌ای روسیه، فیلم مستند آن انفجار را در 20 آگوست منتشر کرد. این فیلم 40 دقیقه‌ای که در YouTube بارگذاری شده، انفجار را نشان می‌‌دهد. انفجاری معادل 50 مگاتن TNT باعث می‌شود که تقریباً 1500 برابر بمب‌های هیروشیما و ناگازاکی قدرتمندتر باشد. روسیه گزارش داد که اثر انفجار از فاصله بیش از 600 مایلی قابل مشاهده است. این فیلم با حمل بمب از طریق راه آهن به محل انفجار شروع می‌شود. الکس ولرشتاین، مورخ هسته‌ای در موسسه فناوری استیونس به نیویورک تایمز گفت: از آ‌ن‌جا (راه آهن) بینندگان به سلاح غول پیکر نگاه می‌کردند. اگرچه این مستند اسرار فنی در مورد چگونگی ایجاد بمب را فاش نمی‌کند.

انفجار هسته‌ای ممکن بود هواپیماها را نیز نابود کند!

درست قبل از انفجار، این ویدئو نشان می‌دهد که دو هواپیما به محدوده آزمایش پرواز می‌کنند: یکی حامل بمب است، در حالی که دیگری آماده فیلمبرداری از انفجار است. هواپیما و تزار بمبا بی بی سی گزارش داد که در بهترین حالت 50٪ احتمال زنده ماندن هواپیماها وجود داشت. وقتی سلاح از هواپیما رها می‌شود، چتر نجات کمک می‌کند تا به ارتفاع مورد نظر یعنی 13000 پا از سطح زمین برسد. این به هواپیما فرصت کافی می‌داد تا با فاصله‌ای امن پرواز کند. دقیقه 22:44 در این ویدئو، بمب منفجر می‌شود. این فیلم‌ها انفجاری از نور را نشان می‌دهد و به دنبال آن یک گلوله آتشین نارنجی و ابر قارچ مشاهده می‌شود. اگرچه شوک انفجار در فیلم نشان داده نشده است که هواپیما را مجبور به سقوط 3000 فوت می‌کند. ( البته هواپیما به سلامت فرود آمد.) این انفجار زمین اطراف را مسطح کرد و در پی آن چیزی جز زمین سوخته باقی نماند.

رقابت جنگ سرد بین ایالات متحده و روسیه

نخست وزیر شوروی نیکیتا خروشچف شخصاً این سلاح را سفارش داد، بنابراین تزار بمبا را به او لقب دادند، که به معنی بمب تزار است. در ابتدا کروچف قصد داشت یک سلاح 100 مگاتونی تولید کند که بسیار دورتر از آنچه آمریکا ساخته بود، باشد. اما دانشمندان روسی نگران بودند که تأثیر رادیواکتیو بیش از حد مخرب باشد، بنابراین تزار بومبا از قدرت کمتری نسبت به آنچه در ابتدا گفته شده بود، برخوردار بود. قبل از انفجار تزار بمبا، ایالات متحده در مسابقه تسلیحاتی جنگ سرد پیش قدم شده بود: در سال 1954، ایالات متحده بمب هیدروژنی قلعه براوو را آزمایش کرد که قدرتمندترین بمب آن زمان بود. این انفجار هسته‌ای معادل 15 مگاتن TNT بود. برای مقایسه، انفجار هسته‌ای ایجاد شده در هیروشیما، ژاپن، در طول جنگ جهانی دوم، 15 کیلوتن و بمب ریخته شده بر روی ناگازاکی 21 کیلوتن بود.

تزار بمبا گویا تمام زمین را در خود فرو می‌برد!

فیلمبردار شاهد انفجار تزار بمبا گفت: به نظر می‌رسید کل زمین را خود فرو می‌برد. این نمایش فوق العاده و غیرواقعی بود. [caption id="attachment_130331" align="aligncenter" width="800"]بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای تاریخ تزار بمبا[/caption] این انفجار هسته‌ای باعث تخریب خانه‌ها در شهر نظامی نزدیک سرنی، حدود 35 مایلی از سطح زمین شد. موج این انفجار هسته‌ای شبیه زمین لرزه‌ای به بزرگی 5 ریشتر بود که پنجره‌ها را خرد کرد و سقف خانه‌های صدها مایل دورتر را فرو ریخت. اگرچه این ویدئو نشان می‌دهد که ارتفاع و شرایط هواشناسی در زمان انفجار تزار بمبا تأثیر موج شوک را کاهش داده است. آژانس هسته‌ای روسیه روزاتوم می‌گوید هیچ یک از شهرک‌های اطراف هیچ پیامد مهمی بر اثر انفجار ثبت نکرده است. طبق روزنامه نروژی The Barents Observer میزان رادیواکتیو ناشی از انفجار در سراسر اسکاندیناوی اندازه گیری شد. اما از آنجا که گلوله آتش هرگز با زمین تماس پیدا نکرد، میزان رادیواکتیو نسبتاً با توجه به اندازه بمب کم بود. تا امروز، این انفجار همچنان بزرگ‌ترین انفجار هسته‌ای است که جهان تاکنون دیده است.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha