کد خبر: پیغام-بایدن-نوعی-جنگ-روانی-هست-حضور-امر
۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹
پیغام بایدن نوعی جنگ روانی هست/حضور امریکا در سوریه غیرقانونی است

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، ابوالفضل ظهره‌وند در برنامه یه روز تازه گفت: بایدن در آغاز راه است و به دنبال تنظیم روابط در حوزه‌های مختلف است و در این مسیر دنبال تنظیم نقش منطقه‌ای عربستان در سیاست خارجی ایالات‌متحده هستند. افشای بخشی از پرونده بن‌سلمان در رابطه با قتل خاشقچی نیز در چارچوب همین مسیر هست و هیچ‌کس در برابر ایالات‌متحده بازیگر مستقل نیست. تنظیم رفتار سیاسی عربستان با روش‌های نرم و مدیریت استراتژیک شکل گرفت و سرسپردگی عربستان به این معنا نیست که بن‌سلمان برای آب خوردنش هم از امریکا اجازه می‌گیرد اما از ابزارها و مکانیسمی مثل حقوق بشر استفاده می‌کنند و بن‌سلمان طیف فکری خاصی را در عربستان دنبال می‌کند و در زمین‌بازی بایدن و تحولات جدید منطقه باید برای بن‌سلمان نقش مشخص کنند. برای مهار و کنترل بن‌سلمان نیاز به شمشیر داموکلس دارند و اهرم جنایت بن‌سلمان درخصوص خاشقچی را حفظ می‌کنند.

ظهره‌وند اظهار داشت: بن‌سلمان در این سال‌ها دست به پاک‌سازی در عربستان زده است و بخشی از نیروهای درون ساختار که به دموکرات‌ها گرایش داشتند را حذف کرد و طیف خاصی را برای حفظ موقعیت خود و خانواده‌اش باقی گذاشت. امریکا دنبال بازگرداندن این شرایط هست؛ خاشقچی دوتابعیتی بود و در واشنگتن‌پست نیز مقاله داشت و طیف مرتبط با دموکرات‌ها می‌توانند با فشار بر بن‌سلمان و خانواده‌اش دست آمریکایی‌ها را باز بگذارند و در نهایت از ادامه پاک‌سازی و سیاست‌های سازگار با ترامپ جلوگیری می‌کنند. امریکا مسئله خود را در عربستان نمی‌بیند و عربستان باید در مسئله امریکا نقش بازی کند و این مسئله پیرامون روابط با ایران، آسیای میانه، پاکستان، افغانستان و عراق هست و امریکا برای اجرای استراتژی‌اش باید تمام متغیرهای لازم را ایجاد کند.

وی افزود: بایدن وارث شرایطی است که به وجود آمده و در سیاست‌بازی تمام نمی‌شود و ادامه دارد و هر بازیگر باید با هنر خودش وزن متغیرهای بازیگران را تغییر دهد. مسئله اصلی بایدن در منطقه ایران است و از درون سوریه اقدام به حمله کرده است و پیغام بایدن نوعی جنگ روانی است و آمریکایی‌ها جرات ارائه پاسخ در عراق را نداشتند. ایران در شکل‌دهی حشدالشعبی و نیروهای بسیج عراق نقش داشت اما نقش ایران در مقطعی بود که عراق توسط داعش در آستانه سقوط بود.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان تأکید کرد: سردار سلیمانی با ابتکار عمل مانع فروپاشی عراق و منطقه کردستان شد و آنها خسارت سنگینی خوردند و تمام پروژه آنها داعش بود که در منطقه نابود شد. امریکا در اربیل ضربه خورده اما پاسخ را در اربیل نداد؛ چون با پاسخ ارتش عراق و حشدالشعبی مواجه می‌شود؛ در نتیجه دست به اقدام خلاف قانون می‌زند. حضور امریکا در سوریه غیرقانونی است و شرایط فوق‌العاده‌ای نبود و باید از کنگره مجوز می‌گرفت اما در شرایطی که نیروهای عمل‌کننده عراقی کنترل‌کننده مرزها در برابر داعش هستند را مورد حمله قرار می‌دهد که ایران را متهم به حمایت از این نیروها می‌کند. حشدالشعبی نیروی همسو ما و تحت‌الحمایت دولت عراق است و تمام این مسائل به استقلال استراتژیک بر می‌گردد که شعار اصلی ما در انقلاب بود. کنگو اعلام استقلال از استعمار فرانسه کرد اما ایران که مستعمره نبود و مفهوم استقلال را در پارادایم انقلاب اسلامی ایجاد کردیم و استقلال استراتژیک را شکل دادیم. با مدیریت استراتژیک دارنده اراده استراتژیک خواهیم بود و راهبردمان را خودمان شکل می‌دهیم. ما قصد خرید اس 300 را داشتیم و به آن هم دست یافتیم اما زمانی که ترکیه خواستار خرید اس 400 شد، مورد تحریم امریکا قرار گرفت و ساخت اف 35 را در ترکیه متوقف کردند و با فشار امریکا ترکیه این موضع را رها کرد پس مفهوم استقلال استراتژیک در این زمان مشخص می‌شود.

ظهره‌وند در ادامه گفت: بازیگری چین و روسیه در منطقه تأثیری بر ما ندارد اما موقعیت ما تأثیر بر بازیگری آنها دارد و نوع بودن ما بر استراتژی کلان چین تأثیرگذار است و چینی‌ها 1.5 تریلیون دلار هزینه کرده‌اند و روند خود را ادامه داده‌اند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ضمن اشاره به دعوت اروپایی‌ها برای مذاکره عنوان کرد: جوزف بورل پیشنهاد نشست غیررسمی بین سه کشور اروپایی، ایران و امریکا را داد که به قول معروف گپ بزنیم؛ ما قبلاً اعلام کرده‌ایم که تا رفع کامل تحریم‌ها و بازگشت به برجام مذاکره یا گپ‌و‌گفتی نخواهیم داشت و نباید اجازه داد که در تله بازیگری امریکا قرار بگیریم و این بازی را آنها رقم می‌زنند و با استقلال استراتژیک مانع بازی آنها شدیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: مسئله میانمار هم موضوع مهمی است که رسانه‌های خارجی مثل بی‌بی‌سی یک پارچه پشت این ماجرا در آمده‌اند و اگر صحبت از دموکراسی و آزادی هست، چرا کشتار شرم‌آور مسلمانان روهینگیا را ندیدند؟ خودشان به آنگ‌سان‌سوچی لقب قصاب را دادند و قرار بر بازپس‌گیری جایزه صلح نوبل بود اما حالا همه‌جانبه کودتا را پوشش می‌دهند. در آن زمان با سانسور عجیب روهینگیا مواجهه بودیم و دولت آن زمان فرانسه بر موضوع مسلمانان روهینگیا سر پوش گذاشت و لیبرال دموکراسی به عنوان یک دین چهره زشتی پیدا کرده است.

گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha