کد خبر: چند-و-چون-شرایط-اهدای-خون-پس-از-تزریق-وا
۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا ناجی اظهار کرد: اهدای خون برای کمک به نجات جان افراد و حمایت از تلاش های کسانی که در خط مقدم همه گیری کووید هستند ضروری است.

وی با اشاره به این که واکسن های کرونا در سراسر دنیا تزریق می شود، خاطرنشان کرد: در صورت دریافت واکسن همچنان می توانید خون، پلاکت و پلاسما اهدا کنید.

به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، زمان تعویق برای اهدای خون ممکن است بسته به نوع واکسنی که دریافت کرده اید متفاوت باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اید، باید نام سازنده  و زمان دقیق دریافت واکسن را هنگام اهدا خون اعلام کنید.

وی خاطرنشان کرد: در بیشتر افرادیکه واکسن کرونا را دریافت کرده اند، تا زمانیکه بدون علامت باشند و در زمان اهدا خون احساس بیماری نداشته باشند، زمان تعویق وجود ندارد.

دکتر ناجی در ادامه با اشاره به دستورالعمل های اهدا کنندگان خون ضمن دریافت دز بوستر تاکید کرد: برای اهدا کنندگان خون واجد شرایطی که با واکسن های غیرفعال مثل سینوفارم، سینووک و برکت و یا به طور کلی مبتنی بر Mrna مثل فایزر-بیوان تک و مدرنا و یا واکسن های وکتوری غیرتکثیری مثل آسترازنکا، جی اندجی و اسپوتنیک و یا پروتئینی مثل نوواوکس، پاستووک، سوبرانا و اسپایکوژن واکسینه شده اند، زمان برای تعویق احتیاج نیست.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: اهدا کنندگان خون واجد شرایطی که واکسن زنده ضعیف کووید ۱۹ دریافت کرده اند یا نمی دانند چه نوع واکسن کرونایی به آنان تزریق شده، باید دوهفته برای اهدا خون صبر کنند، ضمن این که هنوز واکسن زنده ضعیف شده و وکتوری تکثیرشونده برای کووید مجوز نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اهدای خون، آنتی بادی ها بر علیه کرونا را کاهش می دهد، گفت: بدن حدود ۱۰پیمانه خون دارد، وقتی خون اهدا می کنیم فقط حدود یک پیمانه خون از دست می دهیم بنابراین اگر واکسن کرونا دریافت کرده اید، از طریق اهدا خون آنتی بادی کاهش نمی یابد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، سیستم ایمنی به سرعت جایگزین آنتی بادی ها می شود.

دکتر ناجی با اشاره به این که اهدای پلاکت و پلاسما نیز ارتباطی به اهدا خون ندارد ادامه داد خاطرنشان کرد: درست مانند اهدای خون تا زمانیکه که برند سازنده واکسن را بشناسید، پس از تزریق واکسن کرونا لازم نیست منتظر بمانید تا پلاسما یا پلاکت بدهید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha