کد خبر: ژن-درمانی-برای-درمان-بیماری‌های-صعب
۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۵۹
«ژن درمانی» برای درمان بیماری‌های صعب‌الاعلاج در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری با حضور در پژوهشگاه رویان و رونمایی از 3 طرح پیش بالینی این مرکز، با اشاره به جایگاه مجموعه پژوهشی رویان در کشور، گفت: این مجموعه نقش مهمی در توسعه زیست‌بوم حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دارد و همیشه در پژوهش‌های پایه پیشرو است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: این مجموعه یادگار کاظم آشتیانی است و محققان برجسته‌ ای در آن فعالیت می‌کنند. از اینکه می بینم، بحث ژن‌درمانی به صورت جدی در کشور برای درمان بیماری سرطان و  در این مجموعه در حال پیگیری است خوشحال هستم.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: این مجموعه روزی پیشتاز حوزه سلول درمانی بود و امروز به بحث ژن‌درمانی ورود کرده است. امیدواریم ظرف یک سال آینده تاییده بازار را برای فرآورده خود دریافت کنند. این اتفاق بزرگی در حوزه تحقیقات بالینی مرز دانش است.

ستاری با بیان اینکه هربار از مجموعه پژوهشی رویان بازدید می‌کنم، پروژه و اتفاق جدیدی را شاهد هستم، گفت: خیلی اتفاق خوبی است که این مجموعه به صورت پویا کار می‌کند و کم کم به سمت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان می‌رود تا بتواند از این طریق، بخش قابل توجهی از درآمد و بودجه پژوهش‌های پایه خود را تامین کند این‌خوداتکایی در آینده رویان نقطه قوت خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به حمایت های معاونت علمی و فناوری از فعالیت‌های این مجموعه، بیان کرد: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان حجم کارآزمایی پیش بالینی بالایی در حوزه حیوانات دارند، بیمارستانی تخصصی با حمایت معاونت علمی در شهر پردیس ایجاد خواهد شد. این مجموعه نخستین بیمارستان تخصصی برای نخستی‌سانان در منطقه است. این مجموعه در حوزه‌های مختلف علوم شناختی، داروهای زیستی و واکسن غیره فعالیت می کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: پول بخش خصوصی در حوزه پژوهش کارساز است. با پول دولتی تحقیق انجام می‌شود؛ اما نتیجه‌بخش نیست باید از توان و پول خصوصی برای انجام پژوهش‌ها و تحقیقات کاربردی استفاده کنیم.

اقتصاد دانش بنیان را در کشور توسعه دهیم

همچنین حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم، گفت: یکی از مشکلات مجموعه رویان به حوزه قراردادهای نخست برمی‌گردد که معمولا جایی یا کسی ریسک آن را نمی پذیرد. از دکتر ستاری درخواست داریم این مشکل را حل کند.

به گفته وی، ما در تلاشیم تا زمینه را برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فعالیتمان را فراهم کنیم تا با این کار زمینه فراگیر شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور فراهم شود‌. با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه ملی تامین مالی پروژه‌های خود را سرعت دادیم.

آینده سرطان به سمت درمان با سلول‌های ایمنی حرکت کرده است

در ادامه امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی نیز در این مراسم، گفت: آینده درمان سرطان به جای شیمی درمانی و رادیوتراپی به سمت درمان با سلول های ایمنی حرکت می کند. این سلول ها انواع مختلفی دارد که برخی از آنها را می توانیم در درمان سرطان استفاده کنیم.

وی همچنین افزود: در مان سرطان با سلول های ایمنی یکی از روش های جدید علمی در دنیا است. این کار یک پروژه بسیار پیچیده و سخت است که در دنیا نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حمیدیه ادامه داد: سرطان یکی از مشکلات نظام سلامت در دنیا است و همچنان در بیش از نیمی موارد تومورهای بدخیم پاسخ درستی به درمان های معمول در این زمینه نمی دهند اما امیدواریم با سلول های ایمنی این بیماری را یک گام به درمان نزدیک تر کنیم.

وی همچنین بیان کرد: در این مدل درمانی سلول های ایمنی به جنگ با سلول های سرطانی می روند تا درمان قطعی این بیماری را سرعت دهند.

۳ طرح پایان یافته در سال ۹۹ توسط پژوهشگاه رویان رونمایی شد. پروژه هایی که توسط محققان جهاد دانشگاهی به ثمر نشسته است و امیدها به درمان بیماری ها را در کشور افزایش داده است. از جمله این طرح ها می توان به پروژه استفاده از سلول های ایمنی در درمان سرطان اشاره کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی ۵ بیمار مبتلا به تومور بدخیم مغزی کارآزمایی بالینی شده است.

همچنین تولید موش تراریخته کوویدسا که می تواند در بررسی نتایج داروها و واکسن‌های موثر در درمان کرونا مورد آزمایش قرار گیرد نیز دیگر پروژه این مجموعه است. تولید فرآورده های سلول و ژن درمانی برای درمان سرطان بیماران و فرآورده کارا ۱۹ که به درمان سرطان کمک می کند نیز محصول دیگری بود که رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha