کد خبر: 14-هزار-میلیارد-بودجه-مورد-نیاز-هلال-احم
۸ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵
14 هزار میلیارد بودجه مورد نیاز هلال احمر/ تجهیزات بروز برای امدادرسانی

مهدی ولی پور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، درباره عمده فعالیت های در فصل زمستان اظهار کرد: بر اساس برنامه ای که در جمعیت هلال احمر در حدود یک دهه گذشته انجام می دهیم طرح ملی زمستانه است، در کنار آن 561 پایگاه ثابت امداد و نجات ثابت در کل کشور و 100 پست موقت امدادی در نقاط حادثه خیز و بعضا کوهستانی نیز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: امکانات و تجهیزات گرمایشی و لوازم اضطراری مانند چادر و پتو در انبارهای پایگاه ها مورد بازبینی قرار می گیرد، در نهایت خدمات امداد و نجات زمستانه در راه ماندگان بویژه در نقاط کوهستانی به افرادی که دچار حادثه می شوند، ارائه می شود.

ولی پور اضافه کرد: در این فصل بیشتر با برف و کولاک و سیلاب های منطقه ای روبرو هستیم که در این مدت در استان های مختلف رخ داده است در طول طرح زمستانه امسال با این موارد بویژه در استان های جنوبی کشور روبرو بودیم و خدمات مورد نیاز به آسیب دیدگان ارائه شد.

بودجه 14 هزار میلیاردی

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد تجهیزات مورد نیاز و بودجه های مورد نیاز در این بخش هم گفت: برآورد ما برای رفع نیازهای هلال احمر در منابع انسانی و تجهیزاتی، ناوگان امداد زمینی و هوایی و دریایی که برای ارائه خدمات مورد توجه قرار می گیرد و با توجه به قوانین بالادستی که قبلا پشتیبان بوده و الان به عنوان مسئول باید وارد عمل شویم چیزی حدود 14 هزار میلیارد تومان برآورد ماست.

وی ادامه داد: این مبلغ در مباحثی نظیر به استانداردرسانی انبارها به مبلغ 2800 میلیارد تومان و برای خرید خودروی امدادی و حفظ و تقویت ناوگان حدود 8 هزار میلیارد تومان نیاز است، در پایگاه های فعال سراسر کشور جوانان داوطلب فعالیت می کنند در صورتی که در این موارد باید از نیروهای کادر استفاده شود و چیزی در حدود 10 هزار نفر نیروی کادر امدادی برای ارائه خدمت 24 ساعته در این پایگاه ها نیاز است. اینها همه برآورد شده است اما براساس اعتبارات و بودجه ها بخشی از آنها تامین می شود.

ولی پور در پاسخ به این پرسش که آیا این نیاز مالی در بودجه 1400 دیده شده یا نه؛ تصریح کرد: ما پیشنهاد آن را داده ایم و باید ببینیم که بعد از تصویب چند درصد آن تخصیص می یابد.

تجهیزات کاملا بروز شده است

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره حوادث در ماه های آینده اظهار کرد: با اینکه نمی توان حوادث طبیعی را پیش بینی کرد و امیدوارم حادثه بزرگی نداشته باشیم و اگر حادثه ای در کشور رخ دهد این قول را به مردم می دهم که با تمام توان در خدمت حادثه دیدگان احتمالی باشیم. وی تجهیزات موجود را کافی برای مقابله با حوادث ندانسته و افزود: تجهیزات موجود کافی نیست و با شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم و اگر بخواهم با امکانات و تجهیزاتی که در 10 سال پیش یا زمان زلزله بم داشتیم به مراتب تقویت شده است. هیچ کشوری یا حتی صلیب سرخ جهانی چنین امکانات داشته باشد ولی با توجه به حادثه خیزی کشور ما و انتظاراتی که وجود دارد، از نقطه متعالی دور است و باید به آن برسیم.

همه لوازم و تجهیزات وارداتی هستند

ولی پور در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید تجهیزات مورد نیاز در کشور وجود دارد، توضیح داد: متاسفانه در این زمینه تجهیزات و خودروهایی که استفاده می کنیم مشابه داخلی ندارد و این هزینه های ما را بالا می برد. رییس  سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: حتما قابلیت تولید این تجهیزات در کشور وجود دارد اما باید مجموعه هایی در این زمینه پیش قدم شوند، با چند شرکت های دانش بنیان هم مذاکراتی داشته ایم. با این جال شرکت خودروسازی که بتواند مثل برند تویوتا خدمات بدهد در کشور نداریم. وی درباره ارزبری خرید تجهیزات هم اضافه کرد: این موضوع بستگی به قیمت روز دلار دارد، ما الان مجوز تهیه 900 دستگاه خودروی کمک دار، آمبولانس و ست نجات را داریم که هایلوکس با یک میلیارد تومان؛ آمبولانس حدود 5/1 میلیارد و خودروهای ست نجات به صورت کامل تجهیزات حدود 2 میلیارد تومان از خارج کشور تهیه می شود که اگر بخواهد در کشور تهیه شود هزینه های بیشتری می برد ولی خب خودرو و تجهیزات آن در کشور وجود ندارد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: همه چیز را ما نمی توانیم تولید کنیم و نیاز به تخصص و امکانات دارد؛ از طرفی تجهیزات تخصصی را هم دو یا سه شرکت معروف در دنیا تولید می کنند و همه کشورها هم از این شرکت ها تجهیزات تهیه می کنند.

وی به مردم توصیه کرد: مهمترین توصیه این است که مردم باید به هشداریهایی که توسط سازمان هایی نظیر هواشناسی یا سایر سازمان های مسئول دارند، جدی بگیرند. همه ما حافظ جان و سلامت مردم هستیم و در نهایت اگر نیاز به سفر ضروری وجود داشت نسبت به تجهیز ایمنی خودروها و ایمنی انفرادی مانند لباس گرم، مواد گرم کننده و مواد غذایی کنسرو شده توجه داشته باشند.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha