لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با اصلاحاتی از لایحه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 10 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح عبارتی از مواد این لایحه موافقت کردند.

براساس اصلاح صورت گرفته از سوی نمایندگان، 2 ماده به عنوان 50 مکرر 2 و ماده 50 مکرر 3 به شرح ذیل به قانون الحاق می شود:

براساس ماده 50 مکرر 3 در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از شعب تجدیدنظر ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی را خلاف شرع بین تشخیص دهد با تجویز اعاده دادرسی پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید؛ شعب خاص مذکور مبنیا برخلاف شرع بین اعلام شده رأی قبلی اعلام شده را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکل گیر و ماهوی به عمل می آورد و رأی مقتضی صادر می نماید.

براساس تبصره یک موضوع این ماده چنانچه متقاضی رسیدگی به موضوع این ماده محکوم علیه باشد می بایست ضمن ارائه درخواست معادل 2 درصد جریمه نقدی مندرج در حکم صادره را نزد صندوق دادگستری تودیع نماید. در صورت تجویز اعاده دادرسی مبلغ مذکور مسترد می گردد و در غیر این صورت به عنوان درآمد غیر عمومی دولت محسوب و به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود.

همچنین براساس تبصره 2 موضوع این ماده پرونده های با ارزش بیش از یک میلیارد ریال به طور مطلق و در پرونده های با ارزش یک میلیارد ریال و کمتر در صورت اقتضا شعب دیوان عالی کشور موظف هستند با صدور دستور تعیین وقت رسیدگی متهم، نماینده دستگاه کاشف و ضابط و نیز سایر اشخاصی که حضورشان ضروری است را احضار کنند. متهم می تواند شخصا حاضر شود یا وکیل معرفی کند در هر حال عدم حضور یا عدم معرفی وکیل و نماینده مانع از رسیدگی نیست. شعب تجدیدنظر رسیدگی به پرونده های موضوع قانون اعم از تعزیرات و دادگاه نیز مکلف به رعایت احکام این تبصره هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha