سرعت انتشار اومیکرون 8 تا 10 برابر سویه دلتا است

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی اظهار کرد: علائم اومیکرون عموما درگیری دستگاه تنفسی فوقانی همراه با گلودرد، خارش گلو، سرفه و سردرد است و در برخی موارد با درگیری علایم تنفسی مانند تنگی نفس و علایم غیر تنفسی مثل تهوع و استفراغ همراه است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر علیرضا صداقت،  با اشاره به اینکه درد شکم  نیز یکی از علایم این بیماری است و در برخی موارد نیز علایمی شبیه به آنفولانزا مشاهده می شود، گفت: مهمترین نکته سرعت انتشار است چراکه اومیکرون خیلی سریع منتشر می شود و در حوزه انتشار خانوادگی سه برابر دلتا گزارش شده است .

وی با بیان اینکه این سویه 8 تا 10 برابر دلتا، سرعت انتشار دارد ، بیان کرد: یک فرد می تواند حدود 10 نفر را مبتلا کند و  شاخص انتشار این سویه در واقع r10 است، البته این در مواردی است که اجتماع و تجمعی نباشد و در شرایطی که اجتماعی باشد مانند سالن ورزشی یا هواپیما، شاید یک فرد بتواند موارد بی شماری را مبتلا کند .

دکتر صداقت با بیان اینکه در مورد شدت علایم در گزارشات آفریقا، کشور های امریکای شمالی،  امریکای جنوبی و اروپا میزان مرگ و میر از دلتا هم عبور کرده است پس می تواند نوع شدید بیماری را رقم بزند، گفت: پاندمی کرونا با سویه  اومیکرون از حدود دو ماه قبل در افریقا مشخصا در افریقای جنوبی شروع شد و به هنگ کنگ رسید و بعد در اروپا به ویژه در بریتانیا دانمارک ، نروژ وسوئد را درگیر کرد؛ همچنین اروپای غربی، فرانسه و در جنوب به ایتالیا رسید و سویه غالب این کشورها اومیکرون شد .

وی ادامه داد: سرعت انتشار اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا بسیار بالاست و این موضوع را می توان در کشورهایی که درگیر سویه اومیکرون هستند مشاهده کرد زیرا در دلتا زمان حدود سه برابر این زمان انتشار اومیکرون بود.

دکتر صداقت با بیان اینکه در آسیا ژاپن، کره جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، بحرین، عراق و ایران این سویه به سرعت در حال چرخش است، گفت: سویه اومیکرون در اقیانوسیه که در سوش های قبل کمترین میزان ابتلا را داشت در حال رکورد زدن است و این امر نشان دهنده سرعت انتشار بیماری است.

وی بیان کرد: هر زمانی که تعداد مبتلایان افزایش می یابد، تست پی سی آر بیشتر مثبت می شود و تست های تشخیص سریع معمولا کارایی زیادی ندارد؛ این نکته که اومیکرون پی سی آر گریزست، نادرست است زیرا پی سی آر قدرت تشخیص سوش های جدی تری از اومیکرون را هم دارد بنابراین پی سی آر در اومیکرون پاسخگو است.

وی ابراز کرد: دلایل منفی شدن تست پی سی آر این است که پی سی ار در زمان خودش گرفته نمی شود و باید حداقل سه یا چهار روز  از شروع علایم بگذرد و تکنیک انجام پی سی آر هم باید به درستی انجام شود.

دکتر صداقت با بیان اینکه پی سی آر مثبت  تا سه هفته هم می تواند مثبت بماند اما تست تشخیص سریع معمولا سه روز بعد از علایم مثبت می شود و 8 روز بعد از ابتلا منفی می شود، اگر دیر تر انجام شود، تست رپید هم منفی خواهد شد، عنوان کرد:  تست های دیگر هم ارزش تشخیصی دارد که با آزمایش خون قابل انجام است و کمک به تشخیص قطعی انجام می گیرد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خراسان رضوی  بیان کرد: توصیه اکید می شود برای دریافت هر چه سریعتر دز سوم مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند .

وی با بیان اینکه بیشتر موارد اومیکرون درمان سرپایی نیاز دارد و توصیه می کنیم بلافاصله بعد از ایجاد علایم به اولین مرکز درمانی که برای این کار مورد تایید است مراجعه کنند و بعد از مراجعه اقدامات تشخیصی توسط پزشک معالج انجام می شود و درمان مورد نیاز برای بیماران صورت می گیرد، عنوان کرد: باید روند درمان به صورت کامل انجام شود و از نیمه رها کردن درمان جدا خودداری شود.

دکتر صداقت با اشاره به اینکه گاهی برای تشخیص سی تی اسکن ریه انجام می شود، گفت:  بیماران برای تجویز سی تی اسکن به پزشکان اصرار نکنند چراکه اقدامات تشخیصی و درمانی کووید براساس شرایط بالینی بیمار طراحی و مدیریت می شود. 

وی با بیان اینکه درمان دارویی منحصر به فرد برای اومیکرون طراحی شده است و در پروتکل کشور و استانی به این موارد اشاره شده است ، بیان کرد: در شرایط سرپایی داروهای ضد ویروسی و درمان های عمومی به کار گرفته می شود؛ مهمترین نکته در درمان اومیکرون  این است که هر چه سریعتر بیماری تشخیص داده شود و براساس تشخیص اقدامات حمایتی و بالا برنده سیستم ایمنی انجام گیرد؛ بعضی از داورها مثل رمدسیویر براساس تشخیص پزشک و ضرورت استفاده می شود و درمان های دیگری نیز در شرایط بستری وجود دارد که براساس پروتکل کشوری قابل انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha