جشنواره تئاتر فجر، طلایه‌دار مسائل روز اجتماعی

مدیرکل هنرهای نمایشی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از زمان و مکان برگزاری و مسائل محتوایی جشنواره تئاتر فجر گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، قادر آشنا در «سلام تهران» با اشاره به افتتاحیه و برگزاری جشنواره تئاتر فجر، گفت: این جشنواره با توجه به همه شرایطی که بر جهان حاکم بود تا همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعطیل بشوند ولی با عزم جدی هنرمندان، همکاران در معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای نمایشی و همراهی جامعه رسانه درحال برگزاری است. افتتاحیه جشنواره بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی در روز چهاردهم بهمن‌ماه در شهر یزد با حضور هنرمندان پیشکسوت کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان وزیر و استاندار یزد برگزار شد. جشنواره تا بیست و ششم ادامه دارد و در روز گذشته نمایشگاه عکس و پوستر و مستند چهل دوره جشنواره تئاتر فجر در خانه هنرمندان در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به نمایش‌های حاضر در جشنواره، عنوان کرد: نمایش‌های خیابانی در گذشته نیز چندین دوره یا در جشنواره یا در اجراها به‌صورت موضوعی یا عمومی انجام شده بود که از لحاظ رعایت شیوه‌نامه‌ها و رفت‌وآمد مشکلی با آن نخواهیم داشت. مشکل ما در سالن‌ها است که ما برای ۱۰۰ درصد ظرفیت طراحی خود را انجام داده بودیم؛ البته با توجه به سامانه‌هایی که طراحی کرده بودیم و وجود دارد مانند تلویزیون تئاتر ایران، پخش تلویزیونی خواهیم داشت. هنرمندان می‌توانند از این منظر کارها را ببینند اما بالاخره تئاتر هنر زنده است و با توجه به شرایط کرونا که مقداری فراگیر شد به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا با ۳۰ درصد از ظرفیت اجرا خواهیم داشت.

آشنا درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این جشنواره، ابراز داشت: وقتی از شیوه‌نامه‌ها نام می‌بریم به معنای واقعی است؛ هنرمندان و عوامل ما حتماً باید 2 دوز واکسن را تزریق کرده باشند. خوشبختانه با هماهنگی بسیار خوبی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش داشتیم کلیه هنرمندان و عوامل، تست پی سی آر می‌دهند که اگر فردی مبتلا شده باشد، قرنطینه شود.
 
وی با اشاره به ویژگی متون نمایشنامه‌ها، بیان کرد: بالغ‌بر ۹۵ درصد از ۱۰۹ متنی که اجرا می‌شوند متون ایرانی هستند؛ این یک گام بسیار بلندی است. همچنین از تعداد کارهایی که در حال حاضر آماده اجرا هستند ۵۴ مورد مربوط به شهرستان‌ها می‌باشد که البته آن‌هایی که از تهران هستند نیز ممکن است عوامل آن از شهرستان باشند. درباره مضامین و محتوا نزدیک به 47 مورد از متن‌ها یا مضامین مقابله با اعتیاد، خانواده، دفاع مقدس و غیره است. ۱۹ متن مربوط به مقاومت و دفاع مقدس است، 4 متن راجع به شهید سلیمانی است و راجع به مسائل و مشکلات افغانستان 2 متن داریم؛ همچنین راجع به شهدای سلامت 3 کار در جشنواره حضور دارد. خوشبختانه هنرمندان به موضوعات اجتماعی روز توجه جدی کرده‌اند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با توجه به محل برگزاری این جشنواره، اظهار داشت: جشنواره تئاتر در تهران برگزار می‌شود. اینکه بخشی از کارها در یزد است بسیار خوب می‌باشد چراکه هنرمندان یزد نیز مشارکت می‌کنند و فعال هستند؛ درواقع تمام مردم یزد درگیر جشنواره بودند. اگر استان‌ها مشارکت داشته باشند بعید می‌دانم که مشکلی پیش بیاید، زمانی مشکل پیش می‌آید که تمام‌کار در استان‌ها اتفاق بیافتد. اختتامیه نیز در تهران و در تالار وحدت برگزار می‌شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha