کد خبر: 175806
۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
اقتصادی پویا با صادرات محصولات زیستی

صادرات محصولات زیستی تاثیر بسزایی در تحقق جهش اقتصادی در کشور است. این کار با اجرای برنامه‌هایی درست و منسجم و با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی و تخصصی در کشور میسر می شود.

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال اجرایی کردن پروژه‌هایی ملی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط در این حوزه است. یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها را هم توجه ویژه به صادرات این محصولات قرار دادیم. کاری که می تواند اقتصادی پویا در کشور ایجاد کند.

در همین راستا نیز 5 برنامه برای تحقق جهش اقتصادی در نظر گرفته‌ایم. صادرات، فرهنگ‌سازی، حفظ ذخایر ژنتیکی، حمایت از طرح‌های پژوهشی و ترویج در حوزه زیستی برنامه‌هایی است که قرار است با اجرای کامل آنها، رونق اقتصادی در کشور محقق شود.

«ارتقاء فرهنگ صادراتی شرکت های زیست فناوری بوسیله توانمند سازی و آموزش در راستای اصلاح مستندات مورد نیاز برای صادرات و اخذ استانداردهای بین المللی»، «ایجاد و راه اندازی پایگاه های برون مرزی تخصصی زیست فناوری برای تسهیل در دسترسـی به منابع مالی خارجی، افراد و شرکت های بین المللی در پروژه‌های فناورانه با کمترین هزینه»، «اصلاح ساختار منابع مالی برای بهره برداری در مسیر توسعه صادرات محصولات زیست فناوری» بندهای برنامه صادراتی برای جهش اقتصادی در حوزه زیست فناوری به شمار می‌روند.

همچنین «اصلاح قوانین و مقررات صادراتی مرتبط با محصولات زیست فناوری (از جمله اصلاح کد تعرفه کالاهای زیست فناوری و ارزش گذاری صادراتی آنها)»، «برنامـه ریزی برای صادرات محصولات زیست فناوری به بازارهای منطقه و آسیاب با هدف ارزآوری»، «حمایت در راستای کسب دانش تولید رقابت پذیر بین‌المللی در توسعه صادراتی محصولات» از دیگر برنامه‌های صادراتی برای جهش اقتصادی بر پایه زیست‌فناوری محسوب می‌شود که توسط ستاد توسعه زیست فناوری تدوین شده است.

ستاد توسعه زیست فناوری صادرات محصولات زیست فناورانه را در قالب ۲۶ سرفصل هدف گذاری کرده است که تا ۵ سال آینده باعث افزایش تاب‌آوری ملی و تحقق ۴۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده می شود.

*مصطقی قانعی

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha