تأکید وزرای علوم ایران و ارمنستان بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری

در پی گفتگوی تلفنی دکتر زلفی‌گل؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان و دکتر واراهام تومانیان، وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان، طرفین بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری متقابل بین دو کشور تأکید کردند.

به گزارش گروه اجتماعی  خبرگزاری سلامت(طبنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم؛ دکتر زلفی‌گل در آغاز این گفتگوی تصویری با اشاره به اهمیت همکاری علمی بین دو کشور، ضمن تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان گفت: هرچقدر همکاری‌های علمی و فناوری میان کشورهای همسایه بیشتر باشد، پیوندهای دوستی و اخوت نیز بین این کشورها افزایش خواهد یافت و از مرزهایی جغرافیایی که دانشمندان عبور کنند، سربازان رفت و آمد نمی‌کنند. به عبارتی دیگر وقتی تبادل علم و دانش و فرهنگ بین دو کشور باشد، دیگر هرگز اختلاف و خصومتی بین آنان به وجود نمی‌آید.

وی گفت: همکاری علمی با کشور دوست و برادر ارمنستان، برای ما بسیار اهمیت دارد و اینجانب ضمن دعوت از وزیر آموزش علوم و فرهنگ و ورزش ارمنستان برای حضور در کشور ایران، آمادگی دارم برای گسترش همکاری‌های علمی به این کشور سفر کنم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ایران علاقمند است ضمن تقویت همکاری علمی و فناوری با کشور ارمنستان، دو کشور در یک هم‌افزایی و کمک به یکدیگر در مسیر رشد و پیشرفت علمی قرار بگیرند.

دکتر زلفی گل، با ابراز خوشحالی از آشنایی وزیر آموزش و علوم ارمنستان با وضعیت علمی و پژوهشی کشور ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیقات علمی و همچنین فعالیت‌های فناورانه جایگاه خوبی در دنیا دارد و علاوه بر اینکه از لحاظ تولیدات علمی جز ۱۵ کشور نخست دنیا هستیم، از لحاظ فناوری نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم و هم‌اکنون حدود ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو، ۲۰ میلیون تحصیل‌کرده دانشگاهی و ۸۰ هزار نفر عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد که نشان از پتانسیل بالای علمی و فناوری ایران است و این ظرفیت دست ما را برای تقویت همکاری‌های علمی با کشورهای همسایه باز می‌کند و ما با اتکا به همین سرمایه‌های علمی علاقمند هستیم که زمینه همکاری دانشمندان ایرانی و ارمنستان فراهم شود.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در زمینه‌های همکاری اعضای هیئت علمی، تبادل دانشجو، تحقیقات مشترک در موضوعات پژوهشی و فناوری و موضوعات دیگر زمینه‌های همکاری فراهم است؛ گفت: باید کمیته‌های مشترک بین دو کشور تفاهم‌نامه‌های همکاری را آماده کنند تا در اولین ملاقات حضوری میان وزرای علوم دو کشور به امضا برسد.

دکتر زلفی گل با اشاره به اینکه دکتر تومانیان وزیر آموزش و علوم ارمنستان از ریاضیدانان مشهور دنیا ست، سال جاری را که به عنوان سال علوم پایه نامگذاری شده است به وی تبریک گفت و اظهار داشت: در زمینه رشته‌های علوم پایه نیز زمینه‌های همکاری بین دو کشور فراهم است و اینجانب با برگزاری مسابقات علمی بین دانشجویان ایرانی و دانشجویان ارمنستان در رشته‌های علوم پایه مانند ریاضیات و همانند آن موافق هستم.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی کاربردی در زمینه‌های مهارتی و تربیت تکنسین فعالیت می‌کنند گفت: ایجاد شعبه برای استفاده از ظرفیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و همچنین ایجاد پارک علم و فناوری مشترک و اعطای تعدادی بورسیه به دانشجویان ارمنستانی در رشته‌های دارای اولویت برای این کشور از جمله زمینه‌هایی است که می‌تواند در تفاهم نامه همکاری مشترک مورد اشاره قرار بگیرد.

وزیر علوم در پایان سخنان خود ضمن تأکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان گفت: هرچقدر همکاری‌های علمی و فناوری میان کشورهای همسایه بیشتر باشد پیوندهای دوستی و اخوت نیز بین این کشورها افزایش خواهد یافت.

دکتر وارهام تومانیان وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: ارتباطات مترقی و سطح بالا با جمهوری اسلامی ایران برای دولت ارمنستان بسیار حائز اهمیت است، زیرا دانشگاه‌های ایرانی از جایگاه بالایی در از نظر علمی قرار دارند و دانشگاه‌های مانند دانشگاه صنعتی شریف در دنیا مشهور و زبانزد است.

وی همکاری در زمینه حضور دانشجویان ارمنستان در ایران را یکی از موضوعات همکاری‌های مشترک دانست و گفت: تعدادی از مسابقات مختلف جهانی در کشور ارمنستان و تعدادی نیز در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود و ما ضمن استقبال از حضور دانشجویان ایرانی برای شرکت در مسابقات جهانی که در ارمنستان برگزار می‌شود مایل هستیم که دانشجویان ارمنستان نیز بتوانند در مسابقات جهانی و المپیادهای علمی که در ایران برگزار می‌شود حضور پیدا کنند و ضمن شرکت در رقابت‌های علمی با فرهنگ جمهوری اسلامی ایران نیز آشنا شود.

دکتر تومانیان گفت: اطلاع دارد وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران از برگزیدگان و نخبگان رشته شیمی در کشور است که سابقه ریاست یکی از دانشگاه‌های بزرگ این کشور را دارد و ابراز امیدواری کرد که در اولین ملاقات حضوری با وی، زمینه‌های همکاری‌های بیشتر بین دو کشور به شکل حداکثری فراهم شود.

وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان ضمن تاکید بر جایگاه بالای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ دستاوردهای علمی در دنیا گفت: حضور دانشجویان ارمنستانی به شکل اردوهای دانشجویی یا فرصت‌های مطالعاتی در ایران از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور است و همکاری اساتید و اعضای هیئت علمی کشور نیز می‌تواند در بستر همکاری‌های علمی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

دکتر تومانیان با اشاره به اینکه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را شاهد هستیم گفت: انتظار می‌رود در سال جاری با اتکا به تجربیات گذشته همکاری‌های علمی دو کشور در حد مطلوب و مورد انتظار مسئولان دو کشور افزایش یابد.

وی برگزاری مسابقات جهانی برنامه‌نویسی در کشور ارمنستان را یکی از نمونه‌هایی دانست که می‌تواند موجب افزایش تعاملات علمی کشور و حضور دانشجویان ایرانی برای شرکت در این مسابقات باشد.

وزیر آموزش و علوم کشور ارمنستان از وزیر علوم کشورمان درخواست کرد تا در کمیته همکاری‌های مشترک میان دو کشور در زمینه موضوع تبادل دانشجو و ارزیابی مدارک دانشگاهی دو کشور بررسی‌های لازم صورت گیرد.

گفتنی است دکتر حسین سالار آملی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم نیز در این گفتگو حضور داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha