گسترش اشتغال خانگی، مهم‌ترین هدف‌گذاری کمیته امداد امام خمینی(ره)

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از فعالیت‌های این کمیته، هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌های آینده گفت.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، سید مرتضی بختیاری در «سلام تهران» با اشاره به خاطره‌ای از اوایل انقلاب، گفت: در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ مشهد بودم. اتفاقاتی در انقلاب افتاد که پس‌ازآن تبدیل به‌قاعده شد که هیچ اتاق فکری پشتش نبود. یکی از آن قواعد مکتب، رهبر و وحدت است. بانوان اهالی مشهد  در ۹ دی  زینب گونه  از جای‌جای مشهد جمع شدند و راهپیمایی انجام دادند. وقتی این جمعیت انبوه به چهارراه شهدای مشهد رسیدند سلطه گران وابسته به نظام به آن‌ها حمله‌ور شدند؛ وقتی به این بانوان حمله شد و تیراندازی کردند، وضعیت رقت باری بود که این ماجرا باعث ایجاد موجی در مشهد شد که به جرئت می‌توانم بگویم اولین بار شعار مرگ بر سلسله پهلوی در همین‌جا داده شد.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) پیرامون دیگر خاطره‌ای از اهمیت امام خمینی(ره) به حل مشکلات محرومین، عنوان داشت: امام بعدازآنقلاب چند نفر را خواستند و گفتند از مناطق محروم گزارش بیاورید. گزارش از هرمزگان، بشاگرد و غیره داده شد و امام نکته‌ای گفتند که اگر این انقلاب نتواند مشکل این محرومین را حل کند اسلامی نیست که این پیام بزرگی است.

وی با اشاره به شروع فعالیت کمیته امداد امام خمینی(ره)، بیان کرد: دغدغه همه انبیا و پیامبران دغدغه همه نیازمندان و محرومان بود. نهادهایی که باید ایجاد می‌شد امام خمینی(ره) در ابتدا کمیته انقلاب برای تأمین امنیت و بعدازآن دستور تشکیل کمیته امداد را دادند جهت کمک به نیازمندانی که صاحبین اصلی انقلاب و مملکت هستند و همان جمله معروف امام که گفتند فکر نمی‌کنم هیچ عبادتی بالاتر از کمک به محرومان باشد. فلسفه بعثت انبیا عدالت اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان و فقرا بود. امام دنبال کمک به محرومین بودند و در عمل هم کمیته امداد را ایجاد کردند. هیچ نهادی به عظمت بنیاد شهید نیست و هیچ نهادی اسم امام خمینی(ره) را ندارد.خود امام اجازه دادند نامشان روی این کمیته باشد.

بختیاری در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های کمیته امداد، اظهار داشت: جمع‌آوری صدقات از صندوق‌ها یکی از کارهای این نهاد است. مأموریت اصلی طبق ابلاغ رهبری توانمندسازی باثبات برای تهیدستان، حرمت و تکریم است. مورد دیگر کارآفرینی است و مهم‌ترین وظیفه زیرساختی کمیته امداد توانمندسازی متشکل از اشتغال، مسکن و فرهنگ‌سازی (فرهنگ خوداتکایی) است.

وی با اشاره به  فاصله با نقطه مطبوع، مطرح کرد: هدف‌گذاری مشخص است و باید برنامه داشته باشیم. یک برنامه 5 ساله ششم داشتیم که در راستای برنامه‌ها و رهنمودهای رهبری بودند و برای برنامه 5 ساله هفتم کمیته که در حال تدوین است، تلاش می‌کنیم. امیدوار هستیم در این برنامه به هدف‌گذاری‌هایی که کردیم برسیم. یکی از این هدف‌گذاری‌ها به خاطر این‌که 75 درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته خانم هستند اشتغال خانگی است؛ به این صورت که هر خانه یک کارگاه می‌شود؛ وقتی یک اشتغال خانگی را فعال کنیم شغل مادر بودن را تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به خاطره‌ای از یک روستا در همدان، گفت: خانواده‌ای بود که مرد آن فوت کرده بود. خیرین خانه بزرگی به آن‌ها داده بودند و خانم خانه حرفه خیاطی را می‌دانست. چند چرخ‌خیاطی گذاشته بود هم اشتغال ایجادشده بود هم به بچه‌ها می‌رسید یعنی هم مادری می‌کرد و هم اشتغال داشت و کار می‌کرد.

بختیاری درباره دیگر نهادهای کمک‌رسان، ابراز داشت: گروه‌ها، نهادها و خیرین به جای اینکه محدود و یک‌کاسه شوند باید یک قرارگاه تشکیل گردد. یک سامانه‌ای تعریف کردیم که هر خیریه و نهادی که می‌خواهد کاری کند بیاید داخل سامانه تا این‌طور نشود ک یک نیازمند از 10 خیریه کمک بگیرد و یکی محروم بماند. هر نهاد و خیریه‌ای کار خود را هوشمندانه و پرقدرت انجام دهد و فعالیتش در این سامانه بارگذاری شود. باید ساماندهی شده و همپوشانی نباشد اما هم‌افزایی ایجاد شود.

رئیس کمیته امداد خمینی(ره) با اشاره به آمار از کمک‌های صندوق صدقات و راه‌های مصرف کردن آن، اظهار داشت: سالانه آماری داریم ک هدف‌گذاری می‌کند. سال گذشته به خاطر کرونا کاهش داشتیم اما کمک‌های مردم افزایشی است. در سال جاری هدف‌گذاری کرده بودیم بابت صدقاتی که از مردم جمع می‌شود. آمار داریم اما خاطرم نیست. هر صدقه مربوط به مردم همان منطقه است اما اگر حادثه‌ای مثل سیل و غیره رخ دهد استان‌ها نیز کمک می‌کنند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha