تاثیر سبک زندگی سالم در پیشگیری از سرطان از دیدگاه طب ایرانی و مکمل

سرطان در منابع طب سنتی ایرانی تحت همین واژه بیان شده که از واژه لاتین Crab به معنای خرچنگ گرفته شده است. از دید طب ایرانی، عدم تعادل در اخلاط چهارگانه خون، بلغم، صفرا و سودا می‏تواند منجر به بروز بیماری‎ها گردد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر معصومه السادات کابلی فرشچی دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد  اظهار کرد:از دید طب ایرانی، افزایش سودای غیر طبیعی می‎تواند منجر به بروز سرطان گردد. امروزه توجه به طب مکمل و تئوری‌های بیان شده در مورد سرطان جهت کشف مکانیسم‌های سرطان و درمان آن مورد توجه مجامع علمی دنیا  قرار گرفته است.

متخصص طب ایرانی و مکمل به تئوری اخلاط (Humoral Theory) از جمله تئوری‌های مطرح شده اولیه در مورد سرطان اشاره نمود و گفت: اگرچه این تئوری قابل بحث است؛ لیکن به عنوان یکی از تئوری‎های مطرح شده در طب تلفیقی بیان شده و عامل التهابی در خون را مشابه نقش سودای غیرطبیعی (نوع احتراقی) در بدن دانسته است.

وی به مقالات متعددی که در زمینه نقش گیاهان مختلف در درمان سرطان به چاپ رسیده است.اشاره کرد و گفت: زردچوبه، آویشن، زنجبیل، بنفشه، خارمریم، سیاهدانه، بادام، انار، خرفه، کدو ، از جمله گیاهانی به شمار می روند خاصیت ضد سرطانی دارند،  البته باید بدانیم تحقیقات بالینی بیشتر جهت اثر بخشی گیاهان دارویی لازم و ضروری است و مصرف گیاهان دارویی می‌بایست با تجویز پزشک متخصص و شرایط هر بیمار انتخاب شود.

دکتر کابلی فرشچی با بیان اینکه بیماری سرطان به علت رشد کنترل نشده سلول ایجاد می شود اظهار کرد: شایع‌ترین سرطان در ایران در بین زنان سرطان سینه و در مردان سرطان معده است. مطابق آمار سازمان بهداشت جهانی، حداقل یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان، با اصلاح سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر قابل پیشگیری است.

 وی مصرف دخانیات و الکل، اشعه‌های یونیزان و غیر یونیزان (پرتو ایکس، آفتاب)، بعضی میکروب‌ها و ویروس‌ها (H-pylori, HPV, Hepatitis)، برخی از مواد غذایی فرآوری شده  و عدم فعالیت فیزیکی و چاقی را از جمله عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان برشمرد و گفت: با انتخاب سبک زندگی سالم و استفاده مناسب از میوه و سبزی ها، روغن های گیاهی، انجام ورزش های هوازی، توجه به برنامه های مراقبتی و غربالگری و دوری از استرس می توان تا حد زیادی از بروز سرطان پیشگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha