فناوری سلول‌های بنیادی| درمان «کرون» روده سرعت می‌گیرد

درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی به عنوان روشی جدید در برابر داروهای قدیمی بیماری کرون که قیمت بالایی دارند و از ایمنی‌بخشی کافی برخوردار نیستند، محسوب می‌شود.

بیماری کرون، نوعی از بیماری‌های التهابی روده اسـت کـه بـا التهاب مزمن و گرانولوماتوی دستگاه گوارش شناخته می‌شود. التهاب در این بیماری ممکـن اسـت هـر قسـمتی از سیسـتم گـوارش را درگیـر کنـد و التهـاب ایجـادشـده، معمولا تمـام ضخامت لوله گوارشی را در بـرمـی‌گیـرد.

ابتلای نیم میلیون نفر در جهان

بیمـاری کـرون مشکل ناتوان‌کننـده‌ای اسـت و در درجه اول بر افراد بین سنین 15 تا 35 سال تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند کودکان و افراد مسن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود این‌که مـــرگ در اثـر ایـن بیمـــاری، امـروزه خیلی شایع نیست، اختلالات ایجادشده می‌تواند اثـری بسـیار مخرب بر سلامت، تحصیل، کار و سیر زندگی فرد مبـــتلا داشـته باشد. طبق یافته‌های موسسه کولیت و کرون آمریکا، چنین برآورد شده است که حدود نیم میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند.

شیوع رو به افزایش در کشور

به نظر می‌رسد زنان و مردان به یک نسبت، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. همچنین بر طبق گزارش‌ها، خطر توسعه بیماری در افرادی که یکی از بستگان آنها مبتلا به این بیماری است 10 برابر و این خطر برای افرادی که یکی از خواهرها یا برادرها مبتلا هستند، تا 30 برابر بالا می‌رود.

تاکنون شیوع دقیـق بیمـاری کـــرون در کشـور مـا مـورد بررسی قرار نگرفته است، ولی براساس مطالعـات محـدود انجـام‌شده، شیوع این بیماری در ایران رو به افزایش اســت.

جایگزینی برای روش‌های سنتی درمان

پایه اصلی درمان بیماری کرون، درمان دارویی با آنتی بیوتیک‌ها، شــیاف استروئیدی، داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که ایمونوساپرسیو نامیده می‌شوند یا جراحی است.

در برخی از بیماران کرون، سیر بیماری بسیار تهاجمی بوده و پاسخ کافی به داروهای استاندارد ایمونوساپرسیو نمی‌دهند. ضمن اینکه داروهای جدید ایمونوساپرسیو بیولوژیک مانند اینفلیکسیمب، قیمت بسیار بالایی دارند. بنابراین درمان مبتنی بر سلول‌های بنیادی به عنوان یک جایگزین امیدوارکننده در بهبود بیماران به نظر می‌رسد.

با توجه به شواهد جمع‌آوری‌شده از تجربیات و مطالعات بالینی، امکان‌سنجی و توان بالقوه بالینی استفاده از سلول‌های بنیادی شامل HSCs و MSCs، در بیماران مبتلا به کرون مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج این بررسی‌ها نشان داده سلول‌های بنیادی مزانشیمی، اثرات تعدیل‌کننده سیستم ایمنی را دارند.

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha