ایران، کشور پیشران در گفتمان جهانی/ برداشت ناکارآمدی خودروسازان ایرانی از جیب مردم

کارشناس مسائل سیاسی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با تحلیل روابط روسیه و اوکراین از موقعیت ایدئولوژیکی ایران در دنیا گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، ابوالفضل ظهره‌وند در «سلام تهران» با اشاره به تهدید ایران برای نظم نوین جهانی صهیونیسم، گفت: از یک جنبه مطلب درستی است؛ ایران را به‌عنوان یک گفتمان جدید، تهدید علیه نظم غالب که لیبرالیسم است و در زمان گذشته سوسیالیسم نیز بود، در نظر گرفتند چراکه این دو گفتمان در سال ۱۳۵۷ غالب بود و ما گفتمان سوم شدیم. وقتی کمونیست‌ها فروپاشی کردند و لیبرال تبدیل به نظم جهانی و یک‌جانبه‌گرایی شد. مسئله ایران و گفتمان انقلاب همچنان به‌عنوان یک تهدید معتبر از طرف غربی‌ها و آمریکایی‌ها است.

وی با اشاره به موقعیت ایران در این گفتمان و راه‌های پیش روی غربی‌ها، اظهار داشت: این تهدید 2 گزینه پیش روی آن‌ها دارد یا باید آن را امحاء کنند یعنی متلاشی نمایند یا اینکه به سمت پذیرش و بازدارندگی از سمت ما برود. پس از ۴۳ سال مقاومت، موقعیت ما رو به پیش بوده است به‌عنوان کشور پیشران چراکه پرچم گفتمان انقلاب اسلامی با ایران است.

ظهره‌وند درباره گروه‌بندی کشورها، عنوان کرد: به‌طورکلی کشورها در محیط بین‌الملل یا پیشران هستند یا پیرو. در حال حاضر کشورهای پیشرو ایران، روسیه، چین و ایالات‌متحده هستند. غربی‌ها از ایالات‌متحده پیروی می‌کنند مانند حضور آمریکایی‌ها در مسئله اوکراین که بقیه نیز مجبور هستند از او پیروی کنند .

وی با بیان اینکه در مقابل ایران دو عرصه تهدیدات و فرصت‌ها وجود دارد، مطرح کرد: در این ۴۳ سال همواره با تهدیداتی که علیه ما ایجاد کردند مواجه بودیم مانند هشت سال دفاع مقدس که ناظر بر آن است؛ همچنین دیگر موارد مانند بمب‌گذاری‌ها،  تحریم‌ها و جنگ‌های نیابتی که مدافعین حرم توانستند بخشی از آن را به‌طورکلی خنثی کنند. در این عرصه نیز به‌خوبی پیش رفتیم همان‌طور که در عرصه پهپادی، موشکی و دفاعی حرف اول را می‌زنیم  اما در عرصه فرصتی زمان کمی برای کار داشتیم چراکه باید به سمت مدل‌سازی می‌رفتیم. درواقع فرصت را از ما گرفتند چراکه باید بخشی از انرژی را برای خنثی کردن تهدیدها بگذاریم .

ظهره‌وند با ارائه مثالی از کم‌کاری در عرصه فرصت‌ها، گفت: باید این را پذیرفت که کم‌کاری نیز شده است؛ حدود ۱۰ یا ۱۲ سال گذشته رهبر معظم انقلاب توصیه کردند که کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود که متأسفانه اصلاً فهم نشد چراکه باید در حوزه معرفتی وارد می‌شد اما به سمت بررسی ناهنجاری‌ها رفت .اخیراً رهبر معظم انقلاب در جهاد تبیین تأکید کردند؛ وقتی جهاد تبیین مطرح می‌شود نباید به فرجام کرسی‌های آزاداندیشی ختم شود.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت هویت جمعی در برابر هویت فردی، بیان داشت: باید بدانیم که امروز هویت‌ها باهم درگیر هستند و هویت غالب هویتی است که بتواند مدل‌سازی کند. امروزه در حوزه حکمرانی حرف اول را حکومتی میزند که در مدل‌های فرصتی خود بتواند عرضه‌کننده باشد؛ در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بتواند مخاطب را جذب کند. امروزه فرآیندهای اجتماعی است که غلبه داشته و هویت فردی کارایی چندانی ندارد بلکه متأثر از هویت جمعی است. کارهای جمعی است که رفتارهای فردی را شکل می‌دهد؛ در چنین فضایی نمی‌توانیم دست به نوزایی معرفتی نزنیم. ایده‌هایی داشته‌ایم که امروز باید روزآمد بشود. وقتی روزی مطرح کردیم که نه شرقی نه غربی باید دید امروز چه گفتمانی مطرح شود که وقتی قرارداد ۲۵ ساله با روسیه و چین بسته می‌شود برخی برداشت اشتباه نکرده و بگویند از زیر بلیت آمریکا خارج‌شده و می‌خواهید زیر بلیت روسیه و چین بروید؛ این گفته نشان می‌دهد که در این حوزه مشکل‌داریم.

وی با اشاره به ظرفیت سخت و نرم و جایگاه هرکدام در دنیای امروز، ابراز کرد: پس از چندین سال می‌گویند دیپلماسی قربانی میدان شد. در دنیای امروز همه‌چیز در میدان تعریف می‌شود اگر حکم یا حکومت، رفتار و تصمیمات از میدان بریده شود یعنی آن حکومت دچار توهم است. همه‌چیز در میدان و در سفره مردم تعیین می‌شود. اگر در حوزه‌های معرفتی در جهت‌گیری‌های خود دست به نوسازی و نوزایی نزنیم، دچار افول ظرفیت نرم می‌شویم که خطرناک بوده چراکه ظرفیت سخت مستظهر به ظرفیت نرم است. ایالات‌متحده ازنظر ظرفیت سخت  مشکلی ندارد چراکه ۴۵ درصد gdp جهان در کنترل آمریکا است اما ازآنجایی‌که ظرفیت نرم را از دست داده است گفته می‌شود که در حال افول می‌باشد و گفتمان و پذیرش ندارد. ما باید بعد از این ۴۳ سال بتوانیم گام‌هایی را در این زمینه برداریم .

وی با بیان اینکه گفته می‌شود روسیه اوکراین را می‌زند یکی از ترفندها و فریب‌های آمریکا است، اظهار داشت: روس‌ها دائماً بیان می‌کنند که ما قصد حمله نداریم اگر هم نیرو و تحرکاتی را در آنجا می‌بینید به این دلیل است که حرکت ناتو به سمت شرق است؛ اما این را به فرصت تبدیل می‌کند و در همین موضع‌گیری دیده می‌شود که بریتانیا و آمریکایی‌ها نیرو فرستاده و آلمانی‌ها سلاح دادند.

ظهره‌وند درباره عضویت اوکراین در ناتو، گفت: این یک بحث نظامی است. اوکراین در گذشته در حوزه بلوک شرق بود و هنوز عضو اتحادیه اروپا نشده است؛ اگر این کشور را عضو اتحادیه اروپا می‌کردند و از حقوقی برخوردار می‌شد، اشکالی نداشت که عضو ناتو شود چراکه وقتی کشوری را به ناتو می‌برند مأموریت‌های ناتو را در بعد نظامی باید بپذیرد اما سفره مردم متفاوت است و سفره اروپای غربی است. به روسیه مرتبط است چراکه در تعادل قرار گرفتند؛ در مباحث تسلیحاتی برای امنیت منطقه است. از طرفی روسیه می‌خواهد روابطش را بیرون از کنترل آمریکا با اتحادیه اروپا تقویت کند و دیده می‌شود که آمریکایی‌ها آن را به هم می‌زنند برای مثال یک خط لوله کشیده شده از اوکراین که مستقیم به آلمان برود، مقامات نظامی آلمان موضع‌گیری کردند که حمله روسیه دروغ است، او را گرفته و با او برخورد کردند بنابراین در حال متوقف کردن این خط لوله هستند و به همین دلیل است که پوتین به چین سفر کرد. ایالات‌متحده می‌خواهد به نوعی اروپا در کنترل آمریکا باشد چراکه آمریکا روی سیستم انرژی متفاوتی کار می‌کند که بتواند کنترل انرژی را نیز داشته باشد که اگر روسیه می‌توانست مستقیم به آلمان وصل شود معادلات به ضرر آمریکا به هم می‌خورد.

وی با اشاره به  معافیت تحریم‌های هسته‌ای برای ایران، اظهار داشت: معافیت تحریمی ربطی به توافقات و مذاکرات وین ندارد. این مسئله‌ به عدم اشاعه ایمنی هسته‌ای برمی‌گردد یعنی در سایه این معافیت‌های هسته‌ای غربی‌ها و آمریکایی‌ها می‌توانند نظارت‌های خود را بر سایت‌های ما افزایش دهند و می‌توانند مسئله عدم اشاعه را ازآنجایی‌که خودشان می‌گویند کنترل کنند. از این طریق می‌گویند که ایران را در مسیر گریز هسته‌ای محدود می‌کنیم و این را برای خود به‌عنوان یک ضرورت و الزام تصمیم گرفتند و به همین خاطر گفته‌اند معافیت هسته‌ای.

کارشناس مسائل سیاسی با توجه به شرطی شدن اقتصاد ایران، عنوان کرد: اقتصاد ما نشان می‌دهد که اگر قیمت دلار بالا است به خاطر واقعیت اقتصادی نیست. اقتصاد ما را به نوعی شرطی کرده‌اند و دیده می‌شود که معافیت تحریمی که اثر خاصی نمی‌تواند بر اقتصاد ما داشته باشد هر دفعه مبلغ 2 هزار تومان دلار را به پایین می‌کشد؛ این نشان می‌دهد که واقعیت دلار و شرایط اقتصادی ما برخاسته از ظرفیت‌ها و واقعیت اقتصاد ما نیست بلکه ناشی از شرطی شدن است و آمریکایی‌ها نیز این را می‌دانند پس از آن استفاده کرده و روی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فشار می‌آورند تا این که بتوانند مواضع و مطالبات تیم هسته‌ای را پایین بیاورند.

وی درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، بیان داشت: این که مذاکرات در سال جاری امضا شود به تصمیم آمریکایی‌ها بستگی دارد. به نظر می‌رسد با این موضعی که تیم هسته‌ای ما دارد بتواند جلو رود و ممکن است اتفاقاتی بیافتد البته در کف است و تنها این مسئله اهمیت دارد که آمریکایی‌ها با کمترین هزینه به برجام بازگردند.

ظهره‌وند با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در شرایط تحریم و پیش‌بینی قیمت دلار، گفت: در سایه برجام تولید داخلی را برای واردات قربانی کردیم از طرفی در سایه تحریم توانستیم آن را به فرصت تبدیل کنیم که غربی‌ها نیز همین را می‌گویند که ایران ظرفیت اقتصادی خود را ارتقا داده است و نشان می‌دهد که سهم تحریم در شرایط اقتصادی ما قابل‌مقایسه با آنچه در جنگ اتفاق افتاد نیست. پس نباید انتظار داشت که دلار به 5 هزار تومان برسد اما احتمال اینکه پایین‌تر از ۲۶ هزار تومان بیاید و به ۲۰ هزار تومان برسد زیاد است. ما باید رابطه ریال با دلار را قطع کنیم .

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به بالا رفتن قیمت سمند، اظهار داشت: این که ناکارآمدی را از جیب مردم بردارند کار غلطی است بلکه باید به سمت ارتقای کارآمدی رفته و بهره‌وری را نیز باید بالا برد. بهره‌وری یعنی با آورده ثابت توان خروجی بیشتری به دست آورد که این در حال حاضر وجود ندارد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha