اجرای زود هنگام نسخه الکترونیک و ضررهای جبران ناپذیر آن

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران با اشاره به مبحث نسخه الکترونیک و معایب آن گفت: این طرح با ایرادات زیادی از جمله ناقص بودن زیرساخت ها و پلتفرم های مورد نیاز مواجه بوده و با اجرایی نشدن پیش نیازهای امنیتی و همچنین عدم اتصال به پرونده الکترونیک بیمار موجب بروز آسیب های غیرقابل جبران شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از سازمان نظام پزشکی،دکتر شیرین شجاعی  با تاکید بر اصلاح هر چه سریعتر طرح نسخه نویسی الکترونیک افزود: درموارد قطعی برق یا اینترنت و همچنین در مواقع اورژانسی بیمار و پزشک از سهم بیمه خود گذشته و نجات جان بیمار در اولویت قرار می گیرد لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا از بروز این ضررها پیشگیری شود.

وی به تعیین قیمت تمام شده خدمات پزشکی و ویزیت ها اشاره کرد و ادامه داد: باید مابه التفاوت قیمت تمام شده تا قیمت دستوری توسط دولت پرداخته شود و مردم متحمل هزینه های درمانی نشوند.

شجاعی اجرای قانون پرداخت 70 درصد هزینه درمان توسط سازمان های بیمه گر را ضروری دانست و اظهار کرد: اجرای این قانون سبب کاهش فشار از جیب مردم شده و از ورشکستگی و ترک فعالیت بسیاری از مراکزدرمانی و همکاران پیشگیری می کند .

به گفته رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس اجرایی کردن صحیح و اصولی نظام ارجاع و سطح بندی خدمات براساس قواعد کارشناسی می تواند از بروز مشکلات جلوگیری کرده و سبب ارتقاء سلامت عمومی جامعه شود.

وی با اشاره به قاعده فقهی «لاضرر و لا ضرار» که در اسلام هرگونه ضرر و زیان به بندگان ممنوع بوده و در صورت ایجاد هر ضرری باید آن را تلافی کرد؛ یاد آور شد: پس باید بیمه ها ۷۰ درصد تعرفه بخش دولتی و خصوصی را که در قانون جز وظایفشان آمده، بپردازند؛ چون این مساله باعث می شود روزانه هزاران آسیب و ضرر غیر قابل جبران به مردم وارد شود .

وی یاد آور شد : اجرایی کردن برنامه نسخه الکترونیک در هیچ شرایطی نباید به هیچ یک از مردم و یا هیچ یک از اعضای کادر درمان ضرر و آسیبی برساند و می بینیم که برنامه فعلی با این حجم از ایرادات روزانه به صدها و هزاران نفر ضرر مالی و گاها جانی می رساند، و یا تعرفه های دستوری که خارج از کار کارشناسی تعیین و ابلاغ می شود باید به طور جدی بازنگری و اصلاح شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha