مقاومت به آنتی بیوتیک یکی از ده تهدید اصلی  بهداشت عمومی محسوب می شود

فوق تخصص عفونی کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق نظر سازمان جهانی بهداشت، مقاومت به آنتی بیوتیک ها یکی از ده تهدید اصلی بهداشت عمومی برای انسان ها است و بر این اساس شعار سال ۲۰۲۱ نیز "همه را مطلع کنید، مقاومت به آنتی میکروب ها را متوقف کنید" تعیین شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد حسن اعلمی  در خصوص مقاومت میکروبی و عوامل آن اظهار کرد: مقاومت به آنتی بیوتیک ها وقتی پیش می آید که باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها به داروها پاسخ نمی دهند و باعث می شوند درمان عفونت ها سخت تر شود و خطر گسترش بیماری ، بیماری شدید و مرگ، افزایش یابد.  

وی ادامه داد: عوامل زیادی در ایجاد مقاومت آنتی میکروبی در دنیا نقش دارند که شامل استفاده نابجا یانادرست از آنتی بیوتیک ها در انسان ها، دام ها و کشاورزی و همچنین دسترسی کم به آب تمیز و عدم رعایت بهداشت است.

وی با بیان اینکه عفونت کرونا به علت ویروس است و آنتی بیوتیک ها نقشی در از بین بردن این ویروس ندارند، گفت: عدم به کارگیری از روش های تشخیصی و تجویز بدون تشخیص آنتی بیوتیک ها و عدم پیگیری درمان از موارد توسعه مقاومت به آنتی بیوتیک ها است.

دکتر اعلمی بیان کرد: عدم توجه به پیشگیری از عفونت ها در جامعه و بیمارستان ها،پیدایش عفونت های مقاوم و گسترش آنها را تسریع می کند. هزینه اقتصادی مقاومت به آنتی بیوتیک ها قابل توجه است و علاوه بر مرگ، ناتوانی و طولانی شدن بیماری باعث اقامت طولانی تر در بیمارستان، نیاز به داروهای گران تر  و چالش های اقتصادی برای بیماران می شود. بدون آنتی بیوتیک های موثر موفقیت پزشکی نوین در درمان عفونت ها شامل اعمال جراحی و شیمی درمانی سرطان ها با ریسک بالایی همراه خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: خط تولید آنتی بیوتیک های جدید با مشکل مواجه است. در سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی بهداشت ۳۲ آنتی بیوتیک را برای مقابله با میکروب های مهم شناسایی کرد که تنها شش مورد از آنها جدید بودند. کمبود آنتی بیوتیک ها در تمام دنیا بویژه در مراکز درمانی یک مشکل اساسی است .

وی بیان کرد: آنتی بیوتیک های جدید به شکل اورژانسی مورد نیازند به عنوان مثال برای درمان باکتری های گرم منفی مقاوم به کارباپنم ها که جزو اولویت های سازمان جهانی بهداشت است نیاز به آنتی بیوتیک جدید است؛ اگر مردم روش استفاده از آنتی بیوتیک ها را تغییر ندهند، آنتی بیوتیک های جدید هم سرنوشت آنتی بیوتیک های قدیمی را پیدا می کنند و بی اثر می شوند.

دکتر اعلمی بیان کرد: برای پیشگیری از ایجاد عفونت و گسترش سویه های مقاوم، واکسیناسیون، تهیه مواد غذایی سالم، شستشوی دست ها و استفاده بجا از آنتی بیوتیک ها باعث پیشگیری از مقاومت دارویی می شوند. خوشبختانه کشور ما جزو کشورهای پیشرو در واکسیناسیون کودکان است. واکسیناسیون کرونا هم به خوبی در حال انجام است.

وی بیان کرد: در این زمینه گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه کمیته تحقیقات  دانشجویی دانشگاه طرح مشترکی با برنامه جهانی مقاومت های دارویی دارد که در حال انجام است؛ در این طرح مقاومت های دارویی بیمارستان های بزرگ دانشگاهی مشهد بررسی می شوند.

وی  در خصوص  تجویز منطقی آنتی بیوتیک ها،  افزود: متاسفانه تا حدی، نیمی از موارد تجویز آنتی بیوتیک ها در انسان و اکثر موارد استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات غیر ضروری و نامناسب هستند.

دکتر اعلمی بیان کرد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در دام ها و بخصوص ماکیان باعث پیدایش عفونت ها بویژه عفونت های ادراری مقاوم شده است. تشخیص درست و استفاده بجا از آنتی بیوتیک ها، در قالب یک برنامه نظارتی درحال اجراست که در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان های کشور انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha