بررسی راه و رسم ازدواج عاقلانه و آسان

مشاور خانواده در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما ضمن بیان چگونگی ازدواج عاقلانه از راه‌های انجام ازدواج آسان گفت.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنرخبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علیرضا لاور در «سلام تهران» با اشاره به اهمیت ازدواج به‌موقع، گفت: زمان ازدواج به‌موقع وقتی است که فرد به سن رشد برسد؛ رشدهای پنج‌گانه یعنی رشد عقلی، اجتماعی، مدیریتی و غیره. وقتی به این رشد برسد سن ازدواج فرد است؛ ازآنجایی‌که این مؤلفه‌های رشد، اکتسابی است می‌تواند در ۱۶ یا ۱۷ سالگی اتفاق بیافتد یا در بیست‌وچندسالگی، حتی ممکن است یک فرد در سن 40 سالگی هنوز به آن رشد نرسیده باشد. سن در حوزه ازدواج  فقط یک عدد است و شاخص اصلی برای زمان ازدواج، این رشد است.

وی درباره چشم ‌و هم‌چشمی در ازدواج، مطرح کرد: یکی از چالش‌های اصلی مخصوص همه خانواده‌ها که امروزه آن‌قدر زیاد شده است که خود جوانان نیز ناخواسته درگیر این موضوع می‌شوند،  چشم‌ و هم‌چشمی است؛ مثلاً در جزئیات کالاهای جهیزیه، جزئیات مراسم و غیره چشم ‌و هم‌چشمی رخ می‌دهد حتی ممکن است در مدل غذایی که قرار است در عروسی داده شود چشم‌وهم‌چشمی رخ دهد. طبیعتاً این موارد ازدواج را از آن عقلانیت دور می‌کند و تبعات بعدی آن نیز فاجعه‌بار است؛ مهم‌ترین فاجعه این است درباره کسانی که به‌واسطه چشم ‌و هم‌چشمی قرار است رسم زندگی را تغییر دهید پس از گذشت مدتی به یاد نمی‌آورند.

لاور با اشاره به فلسفه جهیزیه و چگونگی مواجهه با آن، ابراز داشت: اساساً فلسفه جهیزیه هدیه است که توسط خانواده‌ها به زوجین داده می‌شود که وقتی می‌خواهند سر زندگی مشترک خود بروند کمکی به آن‌ها شده باشد و ساده‌تر بتوانند این کار را انجام دهند. درواقع جهیزیه ناظر بر همین کمک خانواده‌ها است اما امروزه به‌نوعی توقع و لاینفک شده است. پدر و مادرها لطف می‌کنند که برخی از وسایل ضروری زندگی را هدیه می‌کنند. وقتی یک مرد مسئولیت تأمین زندگی را به عهده می‌گیرد از صفر تا صد آن مسئولیتش با خودش است. توقعی که حتماً باید خانواده زن، جهیزیه و لوازم زندگی را تأمین ‌کند، توقع درست و منطقی نیست.

وی با توجه به اهمیت تغییر الگوی تهیه جهیزیه، مطرح کرد: اجناس، گران شده است اما می‌شود به‌گونه‌ای الگوی خرید جهیزیه را تغییر داد مثلاً در تغییر الگوی جهیزیه به دنبال اقلام و اجناسی که غیرضروری هستند، نباشیم. اگر به توان مالی و نقطه‌ای برسید که بتوانید تأمین کنید خوب است که وسایل دیگری مانند ماشین ظرف‌شویی، یخچال ساید بای ساید و غیره تهیه شود اما ضرورتی ندارد که در ابتدای زندگی با مشکلات اقتصادی که وجود دارد  به سمتی برویم که لوازم هماهنگ باشند که رسومات اشتباهی است و برخی از این موارد باید حذف شوند.

مدرس دانشگاه و مشاور خانواده با اشاره به هزینه تأمین جهیزیه کامل، اظهار داشت: فهرست‌هایی در سایت‌هایی که خدمات فروش آنلاین، درست، باکیفیت و یقینی می‌دهند، وجود دارد و نشان می‌دهد که یک جهیزیه کامل با مدل‌های متفاوت می‌تواند با 50، 70 و ۱۰۰ میلیون تومان تأمین شود  .

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha