سلول‌های بنیادی| تاثیرات بی‌اختیاری استرســی کاهش می‌یابد

بی‌اختیاری ادراری استرسی یکی از مشکلاتی است که از پیامدهای مشکلات کهنسالی به شمار می‌رود و فناوری سلول‌های بنیادی، راهی برای کاهش آن یافته است.

این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دوران میانسالی است که پتانسیل سلول‌های بنیادی چندظرفیتی سبب کاهش اثرات این اختلال در زندگی افراد می‌شود.

 بیش از 200 میلیون جمعیت در جهان از بی‌اختیاری ادراری رنج می‌برند. بی‌اختیاری ادراری اغلب در زنان میان‌سال دیده می‌شود که در صورت عدم‌درمان، می‌تواند سبب تاثیرات منفی روحی، روانی و انزوای اجتماعی در فرد مبتلا و نیز تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر جامعه شود.

 کمک به درمان یک عارضه شایع

شایع‌ترین نوع بی‌اختیاری، بی‌اختیاری استرسی ادراری است و از ریسک فاکتورهای آن می‌توان سن بیش از 40 سال، تعداد حاملگی، تعداد زایمان‌های واژینال و سابقه هیسترکتومی را نام برد.

از درمان‌های بی‌اختیاری استرسی ادراری درمان دارویی تاثیر چندانی ندارد و تزریق مواد حجم‌دهنده به یورترا و مثانه علیرغم تهاجم کم با عوارض همراه بوده و بالاخره در تکنیک‌های جراحی بی‌اختیاری علاوه بر عوارض در 2/1 تا 3/1 موارد شکست درمان مشاهده می‌شود.

ترمیم و تمایز بافت

از علل بی‌اختیاری استرسی ادراری می‌توان ضعف بافت‌های حمایت‌کننده یورترا را نام برد و با تزریق سلول‌های بنیادی چندظرفیتی و فیبروبالست‌های اتولوگ به پیشابراه علاوه بر اثر حجم‌دهندگی آنها می‌توان از پتانسیل این سلول‌ها برای ترمیم و تمایز بافت استفاده کرد.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha