بهار طبی بهترین زمان پاکسازی بدن/ بررسی اهمیت ماساژ و ورزش بر سلامتی

متخصص طب ایرانی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از لزوم ورزش کردن برای حفظ سلامتی بدن و اهمیت ماساژ گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت ، حسین رضایی زاده در برنامه «سلام تهران» با اشاره به ارتباط بین ورزش و ماساژ و اهمیت آن، گفت: ابن‌سینا برای صحت بدن مهم‌ترین مسئله را ورزش می‌داند و اعتقاد دارد اگر فرد بهترین دستگاه گوارش و بهترین تغذیه را داشته باشد و ورزش متعادل و منسجمی را نیز انجام دهد اما درنهایت برای حفظ سلامتی، پاکسازی بدن و حفظ آرام‌بخشی تن و جان نیازبه ماساژ نیز دارد. در فارسی به ماساژ، مشت‌ومال می‌گویند. دلاک‌ها در گذشته  در واقع تکنسین پزشکی بودند و آن چیزی را انجام می‌دادند که امروزه به‌عنوان فیزیوتراپی انجام می‌شود اما این اواخر به انحطاط کشیده شده و صرفاً در حمام‌ها از آن‌ها استفاده بهره گرفته می‌شد. انحطاط در جایگاه و دانش چراکه گاهی فردی صرفاً از روی تجربه کاری را انجام می‌دهد اما گاهی دانش آن را نیز دارد.

وی با اشاره به مراحل انجام ماساژ، بیان کرد: از توصیه‌های جدی ابن‌سینا چیزی است که امروزه به آن ماساژ آرامش‌بخش می‌گوییم. به‌طورکلی 3 مرحله ماساژ داریم؛ ماساژ استعداد یعنی آمادگی فرد هنگامی‌که می‌خواهد وارد مرحله ورزش‌کردن شود که شبیه گرم کردن پیش از ورزش و مرحله مقدماتی است. یک ماساژ در حین ورزش داریم که در رشته‌های تخصصی دیده می‌شود وقتی ورزشکار از زمین خارج می‌شود برخی او را ماساژ می‌دهند. یک ماساژ استرداد نیز داریم که می‌خواهد بدن را به حالت عادی برگرداند و اصطلاحاً همان سرد کردن است.

رضایی زاده درباره اهمیت سرد کردن در ورزش، ابراز داشت: وقتی فرد در حال ورزش کردن است سیستم عصبی و سیستم گردش خون به‌شدت در سطح بالایی قرار می‌گیرد که اگر آن را رها کند بدن آسیب می‌بیند؛ مثلاً در گذشته حمام‌ها دو بخش داشت و یک حمام سرد یا همان رختکن در نظر گرفته می‌شد، امروزه افراد پس از حمام یا سرما می‌خورند یا سردرد می‌گیرند. سرد کردن پس از ورزش نیز به همین صورت است و می‌خواهد بدن انسان به حالت عادی برگردد.

خبرنگار:سجاد احمدی نیا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha