مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک، موجب افزایش مقاومت دارویی می شود

فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دوران همه گیری ویروس کرونا، استفاده از آنتی بیوتیک ها افزایش یافته است اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک، موجب افزایش مقاومت دارویی می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد حسن اعلمی  با بیان اینکه واکسیناسیون، تهیه مواد غذایی سالم، شست و شوی دست ها و استفاده مناسب و بجا از آنتی بیوتیک ها باعث پیشگیری از مقاومت دارویی می شود خاطر نشان کرد: خوشبختانه کشورایران، جزو کشورهای پیشرو در واکسیناسیون مستمر کودکان است و لازم است در زمینه واکسیناسیون کرونا نیز، عموم مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یافتن علت عفونت ها و شناسایی عوامل خطر برای ایجاد مقاومت ها به پیشگیری از مقاومت ها کمک می کند تصریح کرد: در این زمینه گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همراه کمیته تحقیقات  دانشجویی دانشگاه طرح مشترکی با برنامه جهانی مقاومت های آنتی بیوتیکی دارد که در حال انجام است.

دکتر اعلمی با بیان اینکه متاسفانه تا حدود نیمی از موارد تجویز آنتی بیوتیک ها در انسان و اکثر موارد استفاده از آنتی بیوتیک ها در حیوانات غیر ضروری و نامناسب هستند. اظهار کرد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در دام ها و بخصوص ماکیان باعث پیدایش عفونت ها بویژه عفونت های ادراری مقاوم شده است.

وی تصریح کرد: می توان سرعت پیدایش مقاومت ها را کند کنیم ولی ارگانیزم ها همیشه از ما جلوتر هستند و دچار تغییر می شوند بنابراین ما همیشه نیاز به تولید آنتی بیوتیک های جدید داریم. روش های تشخیصی جدید به شناسایی بهتر مقاومت ها کمک می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha