جراحی دیسک گردن؛ راهکاری نوین برای آزادانه حرکت دادن سر

جراحی دیسک گردن شامل برداشتن دیسک آسیب دیده گردن بیمار و جایگزینی آن با دیسک مصنوعی است. قبل از دسترسی به این روش دیسک آسیب دیده برداشته و مهره‌های بالا و پایین با هم ترکیب می‌شدند تا از حرکت دو مهره جلوگیری شود.

استفاده از دیسک مصنوعی برای جایگزینی دیسک طبیعی نوع جدیدی از درمان است که اخیرا توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تایید شده است.

مزیت جراحی دیسک گردن امکان حرکت بیشتر و ‌ایجاد استرس کمتر نسبت به روش پیشین جراحی دیسک گردن است.

جراحی تعویض دیسک گردن چیست؟

ستون فقرات گردن از ۷ استخوان به نام مهره‌های گردنی تشکیل شده که روی هم قرار گرفته و ناحیه گردن را تشکیل می‌دهند. بین هر استخوان ستون فقرات یک بالشتک به نام دیسک مهره‌ای قرار دارد.

این دیسک‌ها از ساییده شدن استخوان‌ها به یکدیگر جلوگیری کرده و به عنوان ضربه‌گیر در هنگام زمین خوردن، ورزش و فعالیت‌های روزانه عمل می‌کنند. همچنین دیسک گردن باعث آزادانه حرکت کردن گردن خواهد شد. گاهی اوقات این دیسک‌ها آسیب دیده و باعث دردی از متوسط ​​تا شدید می‌شوند.

ستون فقرات گردنی همچنین یک تونل محافظ برای قسمت بالای نخاع تشکیل داده تا اعصاب از آن عبور کنند. این قسمت از نخاع حاوی اعصاب نخاعی است که حس و حرکت را به قسمت بالایی بدن می‌رساند.

وقتی فضای بین مهره‌ها خیلی باریک ‌شود بخشی از مهره‌ها یا دیسک گردن می‌تواند روی نخاع یا اعصاب ستون فقرات فشار بیاورد و باعث درد، بی‌حسی یا ضعف شود. هنگامی که ‌این علائم به انواع درمان‌های غیرجراحی پاسخ نمی‌دهند جراحی دیسک گردن به عنوان یک گزینه درمانی تاثیرگذار توصیه می‌شود.

 برای اطمینان از تراز بودن ستون فقرات و جلوگیری از ساییده شدن استخوان‌های ستون فقرات به یکدیگر، جراحی معمولا شامل ترکیب حداقل دو استخوان است. در این مرحله از جراحی دیسک گردن، جراح دیسک را تعویض می‌کند.

علت‌های نیاز به جراحی گردن

تشخیص ‌اینکه ‌آیا به جراحی گردن نیاز هست یا خیر دشوار و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، دیسک‌های ستون فقرات شکسته و این آسیب باعث ساییده شدن استخوان‌ها به هم می‌شود.

 مشکلات اعصابی و نخایی گردن از اصلی‌ترین موارد برای جراحی گردن خواهند بود. جراحی گردن معمولا زمانی توصیه می‌شود که سایر گزینه‌های درمانی بی نتیجه و شخص عارضه‌های زیر را داشته باشد: رادیکولوپاتی به‌ این معنی که ریشه عصب توسط بیرون‌زدگی دیسک تحت فشار قرار گرفته و فتق دیسک منجر به ایجاد خارهای استخوانی تحریک کننده عصب می‌شوند.

در این مرحله جراحی دیسک گردن به عنوان راه درمانی اصلی مطرح خواهد شد.

جراحی دیسک گردن؛ تعویض دیسک راهکاری نوین برای آزادانه حرکت دادن سر

تنگی کانال ستون فقرات باریک شدن زیاد فضاهای داخلی ستون فقرات باعث فشرده شدن اعصاب نخاعی و منجر به بی حسی و درد می‌شود.

 بیماری دژنراتیو دیسک به ‌این معنی که دیسک‌ها به هم فشار آورده و اعصاب نخاعی را تحت فشار قرار می‌دهند. در ‌این شرایط دیسک‌ها شکننده و دیگر قادر به جلوگیری از ساییدن مهره‌ها به یکدیگر نیستند که درد قابل توجهی را به همراه دارد.

نکاتی که شخص را به سمت جراحی دیسک گردن در این مرحله سوق می‌دهد بسته به شرایط بیمار متفاوت است.

انواع مختلف جراحی گردن بسته به علت گردن درد، روش‌های جراحی مختلفی در دسترس است. تقریبا در همه موارد جراحی گردن با شناسایی ریشه درد، علت آن و همچنین لزوم جراحی، نوع جراحی گردن توصیه خواهد شد.

در بیشتر موارد، جراحی به منظور رفع مشکلات یک یا چند عصب در مهره‌های گردن انجام می‌شود. طناب نخاعی شامل تعداد زیادی رشته‌های عصبی مختلف در هر سطحی است. در صورت وجود بیماری‌های مفصلی در ستون فقرات امکان تحریک یا فشردگی و آسیب طناب نخایی وجود دارد.

معمولا ‌این مشکل مربوط به دیسک‌ها و ساختارهای ژله‌ای و نرم ستون فقرات خواهد بود که به طور موثری از استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات محافظت می‌کنند.

1- دیسککتومی قدامی گردن

 دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن (ACDF) نوعی جراحی گردن است که شامل برداشتن دیسک آسیب دیده برای تسکین فشار نخاع، کاهش درد، ضعف، بی حسی و گزگز است. در این حالت دیسک تحلیل رفته یا بیرون‌زده با جراحی دیسک گردن برطرف می‌شود. جراح از قسمت جلویی (قدامی) گردن به ستون فقرات می‌رسد، دیسک مورد نظر را خارج و از پیوند استخوان برای تثبیت ناحیه استفاده می‌کند.

 هرگونه خار استخوانی در تماس با عصب نخایی نیز برداشته خواهد شد. این جراحی دارای دو بخش است: دیسککتومی قدامی گردن جراحی از طریق قدامی یا جلوی ستون فقرات گردنی (گردن) انجام می‌شود. سپس دیسک از بین دو استخوان مهره برداشته می‌شود.

2- دیسککتومی و فورامینوتومی خلفی گردن

 این جراحی کاملا شبیه به جراحی دیسککتومی قدامی گردن بوده، زیرا هدف آن بیرون آوردن بافت دیسک مشکل‌ساز گردن است. در این روش جراحی دیسک گردن، دیسک از پشت (خلفی) گردن در دسترس‌تر خواهد بود.

علاوه بر ‌این، نیازی به جوش خوردن استخوان نخواهد بود، چون فقط بخش‌هایی از دیسک برداشته می‌شود. ‌این جراحی مانع فشرده‌سازی رشته‌های عصبی و صرفا با هدف بزرگ‌تر کردن فضایی که عصب در آن از ستون فقرات خارج شده انجام می‌شود.

 این جراحی موجب کاهش فشار و ایجاد فضای بیشتری برای کانال عصبی که تحریک عصب را پایین آورده و احساس درد را کاهش می‌دهد، می‌شود. گاهی اوقات مواد جابه‌جا شده دیسک و خارهای استخوانی نیز باید برداشته شوند.

جراحی دیسک گردن؛ تعویض دیسک راهکاری نوین برای آزادانه حرکت دادن سر

 پس از انجام ‌این نوع از جراحی دیسک گردن دو روز بستری در بیمارستان لازم و بهبودی کامل آن حدود دو تا سه ماه طول خواهد کشید.

. تعویض دیسک یا عمل آرتروپلاستی با ‌این جراحی دیسک گردن آسیب دیده خارج شده و دیسک مصنوعی به جای آن قرار می‌گیرد.

دیسک مصنوعی نوعی پروتز و مانند مفصل عمل می‌کند، به این معنی که هیچ حرکتی نباید از بین برود. این روش جراحی دیسک گردن، کاملا شبیه به دیسککتومی قدامی گردن است، زیرا کل دیسک خارج شده و نیاز به فیوژن خواهد بود.

یک برش کوچک در جلوی گردن ‌ایجاد و بافت نرم به کنار کشیده سپس مواد استخوان و خود دیسک خارج و جراح دیسک مصنوعی را در جای خود قرار می‌دهد. بافت باقیمانده به آرامی در موقعیت خود قرار می‌گیرد و برش بخیه می‌شود.

 مدت زمان بستری در بیمارستان به وضعیت شخص بستگی دارد، اگرچه بسیاری از آن‌ها نیازی به اقامت بیشتر از یک شب را ندارند.

 در جراحی فیوژن برای بازگشت به فعالیت‌های سبک معمولا دو هفته زمان نیاز است و بعد از حدود شش هفته بهبودی کامل حاصل خواهد شد.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha