کد خبر: 176746
۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۲۳
کرونا و دردسر درک بوهای نامطبوع

انجمن متخصصان گوش و حلق بینی انگلستان اعلام کرد: اختلال درک بوهای نامطبوع به عنوان یکی از عارضه های کووید ۱۹مطرح است.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و بر اساس اعلام انجمن متخصصان گوش و حلق بینی انگلستان ، دو نوع اختلال بویایی در مبتلایان به کرونا گزارش شده که اختلال کیفی بویایی، از علامت های رایج بعد از بیماری های ویروسی همانند کووید ۱۹ است.

بر اساس این گزازش بهبودیافتگان کرونایی که دچار اختلالات بویایی می شوند، یا اصلا بو را درک نمی کنند، یا این که بوها را اشتباه متوجه می شوند، بویی که اصولا در اطراف نیست ولی فرد آن را تجربه می کند.

در این اختلالات در ک اشتباه، حتی ممکن است فرد بوی بسیار مطبوع و خوشایندی احساس کند.

 همچنین این اختلالات در مبتلایان به  کرونا عمدتا به صورت فقدان بویایی بروز می کند، این عارضه می تواند هفته ها تا ماهها ادامه دار باشد.

ویروس ها علاقه زیادی به اعصاب ناحیه سر خصوصا عصب کنترل بویایی دارند و ممکن است  در مبتلایان به  بیماری هایی مثل سینوزیت و یا پولیپ مخاط بینی تجربه احساس بوههای نامطبوع تشدید شود.

بنا بر اعلام انجمن متخصصان ENT  انگلستان بوهای مجازی که تا بحال به عنوان عارضه های کرونا گزارش شده است شامل بوی سطل آشغال، ماهی، سوختگی، مدفوع، کپک، گوشت فاسد، سولفور، نان تست، سیم سوخته برق، بوی اگزوزاتومبیل، نفت و بوی مالت بوده است که به هر صورت این بوهای مجازی، کیفیت زندگی فرد و لذت بردن از غذا و سایر فعالیت های مرتبط را از بین می برد.

انجمن ENTانگلستان پیشنهاد می کند که مبتلایان به پاروسیما برای بازگشت حس بویایی،به تدریج تمرینات بویایی و توانبخشی بویایی را انجام دهند و حداقل دوبار در روز هر بار به مدت ۲۰ ثانیه و احتمالا برای چند هفته در معرض حداقل چهار رایحه مختلف مثل لیمو، گل رُز، دارچین، شکلات ،قهوه، عسل، گیاه اسطوخودوس (LAVENDER)، توت فرنگی و یا آویشن می تواند برای بازگشت حس بویایی بسیار اثر بخش باشد.

بر اساس این گزارش اختلالات بویایی که به عنوان عارضه های کرونا ایجاد می شود، در بیشتر مبتلایان به تدریح بهبود پیدا می کند، درمان این اختلالات با راهکارهای ساده می تواند در کیفیت زندگی افراد اثر گذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha