احداث ۱۰ هکتار باغ الگویی خرمای مجول در جنوب کرمان

معاون دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و مجری نخیلات کشور از احداث ۱۰ هکتار باغ الگویی خرمای مجول در جنوب کرمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ پیمان جلالی معاون دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و مجری نخیلات کشور در حاشیه بازدید از نخلستان های در حال احداث خرمای مجول در جنوب استان کرمان گفت: در راستای جایگزینی و توسعه ارقام تجاری خرما در سال جاری تعداد ۱۵۰۰ اصله نهال خرمای رقم مجول وارداتی با همت و برنامه ریزی دفتر امور میوه های گرمسیری  ونیمه گرمسیری به جنوب استان کرمان تخصیص داده شد.
وی افزود: کاشت بخشی از نهال در مناطق با شرایط مطلوب و مناسب اقلیمی تا کنون انجام شده است و کاشت مابقی نیز شروع شده و در حال انجام می باشد. پیش بینی می شود حداکثر تا پایان فرودین کاشت همه نهال ها انجام شود.
معاون دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارتخانه جهاد کشاورزی و مجری نخیلات کشور راجع به خرمای مجول عنوان کرد: خرمای مجول گرانترین خرمای جهان محسوب می شود که کلیه مراحل: قرنطینه، حمل، نگهداری، کاشت، تغذیه، مراقبت و آبیاری نهال ها بر اساس دستورالعمل های ارسالی دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری زیر نظر کارشناسان مدیریت باغبانی استان کرمان و شرکت برین صنعتگران بامداد انجام گرفته و در حال انجام می باشد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با اشاره به توزیع ۱۵۰۰ نهال کشت بافت خرمای مجول در بین نخلداران جنوب کرمان گفت: سطح کشت و میزان تولید خرما در جنوب کرمان در سطحی بیش از ۳۳ هزار هکتار و بالغ بر ۲۱۰ هزار تن خرما به صورت تجاری در۷ شهرستان حوزه تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می‌شود.

صالحی افزود: جنوب کرمان یکی از مناطق مستعد کشت نخل و تولید خرما از گذشته تا به امروز شناخته شده که انواع ارقام خرمای‌ تر، خشک و نیمه خشک منطقه در آن تولید می شود. این ارقام عمدتا شامل :مضافتی، کلوته، مرداسنگ، زاهدی و خرمای پیارم می‌باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی و در راستای اصلاح و بهسازی باغات پیر و فرسوده و حذف و جایگزینی با ارقام خشک و تجاری نخیلات این توزیع انجام شده است.

گفتنی است؛ در پایان معاون دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان به همراه سایر مسئولین و باغداران از نخلستان الگویی ارقام: پیارم، مجول، کلوته، خنیزی، زاهدی متعلق به اقبال سهرانی باغدار منطقه کریم آباد جیرفت در سطح ۴۰ هکتار بازدید بعمل کردند.

احداث ۱۰ هکتار باغ الگویی خرمای مجول در جنوب کرمان

امیرمسعود پردلی_ جیرفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha