18 درصد آب کل کشور در شهر تهران مصرف می شود

برنامه " تهران 20"، شانزدهم اسفند ماه، با حضور مهندس" محمدرضا بختیاری" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص ضرورت کاهش مصرف آب در تهران گفتگو شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: شهر تهران حدود یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب و تقریبا برابر با 18 درصد آب کل کشور در شهر تهران مصرف می شود. این درحالی است که منابع تامین آب شهر تهران 500 حلقه چاه و 5 سد در اطراف تهران است که شامل سد طالقان و امیرکبیر در غرب تهران و سد های لار و لتیان و ماملو در شرق تهران می باشد.

مهندس" محمدرضا بختیاری" افزود: میزان آبی که از سدهای تهران مورد استفاده قرار می گیرد به طور متوسط 800 میلیون مترمکعب است که این میزان بنا بر خشک سالی یا ترسالی متغیر است. حجم کل این سدها یک میلیارد متر مکعب است و این به آن معنا است که مصرف آب در تهران تقریبا برابر با ظرفیت ذخایر سدها است.

وی با اشاره به آن که در تهران بیشترین حالت بارندگی هم که رخ بدهد سدهای تهران گنجایش بیش از یک میلیارد مترمکعب را ندارند گفت: مصرف آب در تهران نزدیک به 800 میلیون متر مکعب است که بنابر این در یک سال پر باران هم ما بیشتر از 200 میلیون متر مکعب نمی توانیم ذخیره کنیم.

محمدرضا بختیاری در پاسخ به سوال مجری برنامه با این مضمون که چه میزان آب در چرخه انتقال، از تصفیه خانه تا رسیدن به درب منازل هدر می رود؟ پاسخ داد: مابه التفاوت تولید و مصرف را آب به حساب نیامده می نامیم که بخشی از آن هدر رفت ظاهری و بخشی هدر رفت واقعی است. هدر رفت در حال حاضر از 30 درصد به حدودا 22.1 درصد رسیده است، که ما طبق قانون می بایست تا سال 1410 عدد هدر رفت آب را به 15 درصد برسانیم که هم تراز با استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در خصوص افت فشار آب در آپارتمان های شهر تهران توضیح داد: شهروندان می توانند با شماره 122 تماس بگیرندو اعلام افت فشار آب کنند، کارشناسان با رویت فشار آب آن منطقه به تنظیم فشار آن محدوده می پردازند.

همچنین در این برنامه طی ارتباط تلفنی با دکتر"حسین توکلی کجانی" فرماندار شهرستان ری در خصوص پیگیری جدول گذاری و اصلاح فاضلاب در فیروزآباد شهرستان ری گفتگو شد.

فرماندار شهرستان ری با اشاره به آن که اعتراض اهالی روستا درست است چرا که فاضلاب رها شده چهره نا مناسبی برای آن بخش از روستا ایجاد کرده بود اظهار داشت: تذکرات لازم به دهیار داده شد و در کنار آن تامین اعتبارات مالی صورت گرفت تا آن محدوده جدول گذاری شود.

دکتر"حسین توکلی کجانی" اظهار داشت: کل پروژه جدول گذاری 400 متر است که حدود 100 متر آن انجام شده و به گفته دهیار و بخشدار تا انتهای فروردین کل پروژه به اتمام می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha