بنیاد ملی و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی احیاء می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از احیای بنیاد و مرکز اسناد سیدجمال‌الدین اسدآبادی با هدف اشتراک گذاری ایده ها و نظریات این شخصیت بزرگ، خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، محمدمهدی اسماعیلی در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی که به میزبانی شهرستان اسدآباد در استان همدان برگزار شد، با بیان اینکه این شهرستان مهد علم و دانش است، اظهار کرد: این کنگره به نام یک شخصیت و اندیشمند بزرگ جهان اسلام برگزار شده است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام از ابتدای قرن نوزدهم با پدیده جدید غرب مواجه شد، خاطرنشان کرد: غرب در شکل تمدن یافته خود، پس از کناره گیری از وحدانیت به مرحله خشن و غیرقابل مهاری رسید به گونه ای که در جهان اسلام در امپراتوری عثمانی و شبه قاره هند شاهد حضور غرب وحشی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه ایده بازگشت به جهان اسلام و دوره طلایی به عنوان راه عبور از انحطاط، توسط سید جمال الدین معرفی شد، گفت: سید جمال الدین اسدآبادی زمانی که غرب به دنبال تقسیم جهان اسلام بود، مسئله وحدت اسلامی را مطرح و با این ایده تحولات جدید شکل گرفت و ۱۸ کشور جدید از امپراتوری عثمانی ایجاد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی دست استکبار را خوانده بود، تصریح کرد: حاکمان پر رخوت توان همراهی با این ایده را نداشتند و نسبت به آ ن بی توجه بودند و این بی توجهی بحران‌های بزرگی را در آن زمان ایجاد کرد و مناطق ملوک‌الطوائفی شکل گرفت.

اسماعیلی با بیان اینکه حرکت اصلاحی جهان بزرگ اسلام با پندگیری و تجربه‌اندوزی از سید جمال در ایران با حضور امام خمینی(ره) ایجاد شد، گفت: حضرت امام (ره) تمام تحولات را مطالعه کرده بودند و ایده‌های ایشان به دقت طراحی شد و جای رخنه استکبار در آن وجود نداشت و به عنوان شالوده نهضت مردم قرار گرفت و در حال حاضر پس از سال ها همچنان شاهد ایستادگی با اقتدار این نهضت هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: فرزندان نهضت امام (ره) از جمله مقام معظم رهبری و سپهبد شهید سلیمانی مقابل انحرافات جدید ایستادند و اجازه ندادند منطقه دچار انحطاط شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در گذشته حاکمان از سید جمال پند نگرفته‌اند و پس از سال ها امام (ره) از این پندها استفاده کرد و جلوی استبکار ایستاد، اظهار کرد: امروز صهیونیست‌های غاصب که فلسطین را اشغال کرده اند، در مرزهای خود احساس امنیت را از دست داده‌اند.

وی گفت: اگر از سید جمال سخن می‌گوییم به دنبال مسئله قومی و منطقه‌ای نیستم بلکه از تجربه‌ای بزرگ و سترگ در جهان اسلام سخن می‌گوییم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این مراسم از پرفسور محمد صدرا به عنوان چهره فرهنگی سال در حوزه پژوهش در اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی و از خانواده شهید سعید قهاری سعید نیز تجلیل کرد.

گفتنی است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سفر یک روزه به استان همدان و حضور در کنگره بزرگداشت «منادی وحدت، سیدجمال‌الدین اسدآبادی» که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهرستان اسدآباد برگزاری می شود، صبح امروز وارد شهرستان اسدآباد شد و در بدو ورود مورد استقبال استاندار همدان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و دیگر مسئولان استان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha