ناسالم بودن شاخص کیفی هوا در برخی شهرهای استان کرمان به علت گرد و غبار

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: با توجه به وجود گرد و غبار در نقاط مختلف استان شاخص کیفی هوا در کرمان، زرند و ریگان برای گروه های حساس، ناسالم و در شهرستان انار در شمال استان خطرناک گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ شاکری با توجه به اینکه مناطق مختلف استان کرمان بویژه مناطق شرقی آن در طول سال معمولا درگیر گرد و غبار و طوفان شن است، افزود: طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان کرمان، گرد و غبار در شهرستان انار در شمال استان همچنان در حال افزایش است و درصورت ارائه درخواست تشکیل کارگروه اضطرار آلایندگی توسط دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، فرماندار شهرستان درباره تعطیلی در این شهرستان می تواند تصمیم گیری کند.

به گفته وی: شاخص آلایندگی ناشی از ذرات معلق در هوا بین صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای تمام افراد و از ۲۰۰ به بالا خطرناک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اعلام این خبر که گرد و غبار همراه با وزش طوفان در برخی از شهرستانهای استان کرمان سبب کاهش دید افقی برای خودروها و باعث آلودگی شدید هوا برای گروههای حساس شده است، توصیه کرد: بیماران، کودکان، بانوان باردار و سالمندان از منزل خارج نشوند.

شاکری گفت: در حال حاضر ریزگردها به استان کرمان وارد شده و در سه شهرستان انار، بردسیر و رفسنجان میزان ریزگردها از حد مجاز افزایش داشته است.

به گفته وی تعطیلی شهرستان انار اعلام شده و در شهرستان بردسیر نیز ما کاهش دید افقی را داریم و از آنجا که ما در این شهرستان ایستگاه سنجش نداشتیم با هماهنگی که با هواشناسی شده است به فرماندار این شهرستان اعلام اضطرار شده و تصمیم‌گیری نهایی به عهده فرماندار است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: در مرکز استان کرمان هنوز به شرایط خطرناک برای همه گروه‌ها نرسیدیم؛ اما با این وجود افزایش آلودگی در شهر کرمان بعید نیست برای اینکه این آلودگی از شمال استان کرمان در حال ورود به استان است.

شاکری افزود: معمولا بروز ریزگردها را در این فصل در کرمان داریم و منشأ آلودگی شهرستان انار معمولا از سمت استان یزد است و قطعا این آلودگی در مرکز استان بیشتر می‌شود.

به گفته وی: در شهرستان بردسیر طوفان شدید و گرد و غبار باعث تعطیلی ادارات و قطعی سه ساعته برق در سطح شهرستان شد. در انار نیز وزش طوفان ادارات این شهرستان را به تعطیلی کشاند.

فرماندار ریگان هم با اشاره به اینکه: طوفان شن راه ارتباطی ۲۱روستای ریگان را بسته و باعث کاهش دید در محور ترانزیتی ریگان چابهار شده است، گفت: گردوغبار ۴۵روستای ریگان را در محاصره شن های روان قرار داده و ۹شهروند ریگانی را راهی مراکز درمانی کرده است.

باقری گرد و غبار شدید ریگان را ۲۰برابر حد مجاز و بسیار خطرناک اعلام کرد و از شهروندان خواست تا فروکش شدن طوفان در منازل قرار بگیرند.

وی گفت: با ورود گرد و غبار به آسمان جیرفت نیز فضای این شهر و بخش اسماعیلی جیرفت هم غبار آلود شده است و هر لحظه بر آلودگی هوا افزوده می شود.

شایان ذکر است؛ بر اساس اطلاعیه زرد سازمان هواشناسی استان کرمان، وزش شدید باد و احتمال وقوع طوفان شن موجب کاهش دید و اختلال در رفت و آمد در محور های مواصلاتی استان بویژه در مسیر کرمان _یزد خواهد شد.

در این اطلاعیه ضمن توصیه شهروندان به خودداری از ترددهای غیرضروری؛ بر انجام تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی وزش باد از جمله استحکام بخشی به تابلوهای تبلیغاتی و سازه های در حال ساخت و همچنین پوشش گلخانه ها و نهالستان ها تاکید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha