معرفی ۳ عامل اصلی که ریسک ابتلا به مچ درد را می‌افزایند

درد مچ دست معضلی آزاردهنده و گاهی ناتوان‌کننده است که بسیاری از ما دست‌کم یک بار آن را تجربه کرده‌ایم. همین شیوع فراوان و کاربردی بودن مچ دست است که گاهی زندگی روزمره ما را مختل می‌کند.

درد مچ دست

 

درد مچ دست یکی از شایع‌ترین دردهای مفصلی است و گاهی آن‌قدر آزاردهنده می‌شود که شخص نمی‌تواند از مچ دست خود استفاده کند. درد مچ دست به ویژه در بین اشخاصی که استفاده زیادی از این اندام می‌کنند، شیوع بیشتری دارد. مچ دست هم پیچیده است و هم وظایف گسترده‌ای را انجام می‌دهد، همین امر موجب آسیب‌پذیری آن می‌شود.

 بنابراین درد مچ دست نباید چندان هم ما را شگفت‌زده کند. درد مچ دست به هرگونه احساس ناراحتی و درد در این ناحیه اطلاق می‌شود. هرچند دلایل متنوع و گوناگون دارد اما در موارد متعددی در اثر فشار مکرر، آرتریت و سندرم تونل کارپال ایجاد می‌شود. با این وجود، موارد زیادی هم وجود دارد که این معضل با پیچ‌خوردگی یا شکستگی به وجود می‌آید.

 آسیب اعصاب، عضلات، استخوان‌ها و سایر بافت‌ها، می‌تواند علت درد مچ دست باشند. از آنجایی که عوامل زیادی می‌توانند منجر به درد مچ شوند، تشخیص علت دقیق آن دشوار است، اما تشخیص دقیق برای درمان و بهبودی مناسب ضرورت دارد.

علائم درد مچ دست درد مچ دست بسته به علت آن شاید متفاوت باشد. به عنوان مثال درد استئوآرتریت اغلب شبیه به یک دندان درد مبهم توصیف می‌شود، در حالی که سندرم تونل کارپال معمولا باعث احساس سوزن سوزن شدن به ویژه در شب می‌شود. همچنین محل دقیق درد مچ دست شما سرنخ‌هایی از آنچه در پشت علائم وجود دارد را ارائه می‌دهد.

چه زمانی باید برای درد مچ دست به پزشک مراجعه کرد

معرفی ۳ عامل اصلی که ریسک ابتلا به مچ درد را می‌افزایند

همه دردهای مچ دست نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. رگ به رگ شدن و کشیدگی جزئی معمولا به یخ، استراحت و داروهای مسکن بدون نسخه پاسخ می‌دهد. با این وجود، اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشید یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان دیرهنگام می‌تواند منجر به بهبودی کم، کاهش دامنه حرکتی و ناتوانی طولانی‌مدت شود.

آسیب به هر یک از قسمت‌های مچ دست شما می‌تواند باعث درد شود و بر توانایی شما در استفاده از مچ دست تاثیر بگذارد.

1- آسیب‌دیدگی مچ دست

 تاثیرات ناگهانی آسیب مچ دست اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که روی دستی که برای پیشگیری از افتادن به سمت جلو دراز کرده‌اید، می‌افتید. این اتفاق می‌تواند باعث رگ به رگ شدن، کشیدگی و حتی شکستگی شود.

شکستگی اسکافوئید شامل آسیب یک استخوان در سمت شست مچ دست است. این نوع شکستگی شاید بلافاصله پس از آسیب در عکسبرداری با اشعه ایکس نشان داده نشود. فشار هر فعالیتی که شامل حرکات مکرر مچ دست باشد از ضربه زدن به توپ تنیس یا خم کردن ویولن سل گرفته تا گرفتن فرمان ماشین در حین رانندگی طولانی مدت مثل راننده‌های ماشین‌های سنگین که مسافت بین کشورها را طی می‌کنند، می‌تواند بافت‌های اطراف مفاصل را ملتهب کند یا باعث شکستگی استرسی شود.

 به خصوص زمانی که این حرکت را ساعت‌ها بدون وقفه انجام دهید. بیماری تنوسینویت دکورون (De Quervain’s tenosynovitis) یک آسیب ناشی از فشار مکرر است که باعث ایجاد درد در پایه شست یعنی محل اتصال انگشت شست به دست می‌شود.

۲- آرتریت و درد مچ دست

آرتریت، التهاب مفاصل است. این بیماری می‌تواند باعث تورم و سفتی در قسمت آسیب‌دیده بدن شود. آرتریت دلایل زیادی دارد، از جمله ساییدگی طبیعی، پیری و کار بیش از حد دست‌ها. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما شایع‌ترین انواعی که می‌توانند مچ دست را تحت تاثیر قرار دهند

3- آرتریت روماتوئید (RA)

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی است که می‌تواند هر دو مچ دست را درگیر کند. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به اشتباه به پوشش مفاصل شما از جمله مچ دست حمله کند. این امر می‌تواند باعث تورم دردناک شده که در نهایت شاید منجر به فرسایش استخوان شود.

معرفی ۳ عامل اصلی که ریسک ابتلا به مچ درد را می‌افزایند

 4- استئوآرتریت

 (OA) استئوآرتریت (OA) یک بیماری دژنراتیو (فرسایش) مفصلی است که در بین افراد مسن شایع است. علت آن شکسته شدن غضروفی است که مفاصل را می‌پوشاند. در این‌گونه بیماری‌های مفصلی، بافت محافظ در طول فرآیند پیری یا در طول زمان و حرکت مکرر آسیب می‌بیند.

 این امر اصطکاک را افزایش می‌دهد، زیرا استخوان‌های مفصل روی یکدیگر ساییده می‌شوند و در نتیجه تورم و درد ایجاد می‌شود. در حالی که آرتریت شاید برای هر کسی اتفاق بیفتد، به خصوص با افزایش سن، برخی از عوامل خطر وجود دارند که می‌توانند ریسک ابتلا به آن را افزایش دهند.

با توجه به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا، این عوامل عبارتند از: چاقی عفونت‌های درمان نشده سیگار کشیدن آسیب‌های مفصلی درمان نشده

۵- روماتیسم مفصلی

 اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله می‌کند را روماتیسم مفصلی می‌نامند، همچنین آرتریت روماتوئید نام دیگر آن است که امکان دارد مچ دست را درگیر کند.

 اگر مچ یک دست تحت تاثیر قرار بگیرد، مچ دست دیگر هم معمولا آسیب می‌بیند، زیرا فشار فعالیت‌های روزانه فقط به آن وارد می‌شود.

 ۶- سندرم تونل کارپال

 سندرم تونل کارپال زمانی ایجاد می‌شود که فشار روی عصب مدیان هنگام عبور از تونل کارپال در سمت کف دست، افزایش می‌یابد. عصب میانی یا مدیان از ناحیه گردن آغاز می‌شود، از بازو عبور می‌کند و تا ساعد و نوک انگشتان دست ادامه دارد.

۷- کیست‌های گانگلیونی

 این کیست‌های بافت نرم اغلب در قسمتی از مچ و کف دست شما ایجاد می‌شوند. کیست گانگلیون شاید دردناک باشد و درد احتمالا با فعالیت بدتر شود یا بهبود یابد.

 8- بیماری کین باخ

(Kienbock’s Disease) این اختلال معمولا بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و شامل فروپاشی پیش رونده یکی از استخوان‌های کوچک در مچ دست است. بیماری کین باخ زمانی رخ می‌دهد که خون‌رسانی به این استخوان مختل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha