بررسی تاثیر موشک‌باران اربیل عراق بر مذاکرات وین

کارشناس مسائل سیاسی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با بررسی شلیک موشک توسط سپاه پاسداران به اربیل عراق از تاثیر آن بر مذاکرات وین گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، ابوالفضل ظهره‌وند در «سلام تهران» با اشاره به دلایل شلیک این موشک، گفت: به نظر من یک هدف چندمنظوره بود. ما در سوریه 2 نفر از مستشارهایمان با اقدام غیرقانونی و با نقض حاکمیت سوریه توسط رژیم اشغالی به شهادت رسیدند که این اتفاق بسیار بدی بود و مدت‌ها است که مقامات رسمی این رژیم مانند نخست‌وزیر اعلام می‌کند که ما طرح ترور و طرح حمله داریم و می‌خواهیم مقامات و دانشمندان ایران را بزنیم و تخریب کرده و خرابکاری ‌کنیم که اساساً ماهیت این رژیم را نشان می‌دهد و همین‌طور با کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایر است.

وی با توجه به نقض قوانین توسط رژیم اشغالگر و تعریف اصل مسئولیت‌پذیری در روابط بین‌الملل، عنوان کرد: دفاتر دیپلماتیک بر اساس اصول پذیرفته‌شده بین‌المللی که به آن کنوانسیون گفته می‌شود باید به آن‌ها عمل کنند تا حاکمیت ملی آن کشور نقض نشود و هم اینکه روابط به هم نخورد یعنی جنگلی درست نشود که هر کس هر کاری خواست انجام دهد؛ این نشان می‌دهد که رژیم اشغالی که جعلی است پایبند به هیچ فرم و قاعده‌ای نیست. طبق کنوانسیون، دفاتر سیاسی و حتی پایگاه‌ها به عنوان خاک یک کشور محسوب می‌شوند مثلاً کسی که در یک کشور سفیر است دولت کشور نمی‌تواند وارد سفارت شود چراکه مانند خاک کشور به حساب می‌آید. مثلاً کسی متعهد به رعایت این مفاد است که مسئولیت‌پذیری در قبال دولت پذیرنده می‌باشد چراکه دولت پذیرنده در عین حالی که با ایران ارتباط دارد با دیگر کشورها نیز ارتباط دارد و این قانون می‌گوید رفتار شما نباید به‌گونه‌ای باشد که تاثیر سوء در کشوری بگذارد که با آن رابطه دارید که به آن، اصل مسئولیت‌پذیری گفته می‌شود.  

ظهره‌وند درباره مسئولیت کشورها در روابط بین‌الملل، ابراز داشت: وقتی یک دولتی مثل رژیم اشغالی نقض حاکمیت کرده و چنین مواردی را مطرح می‌کند، کشورهایی که با آن ارتباط دارند باید سفیران آن را تذکر قرار دهند مثلاً اگر تفسیر آن در باکو است باید گفته شود که ما با ایران رابطه عمیق داریم و باید به صورت رسمی اعلام شود که آنجا محلی برای ترور شخصیت‌های ایرانی نیست و ایران نیز بداند که در حال حاضر این دفتر و سفارتخانه تحت نظارت، کنترل و هشدار از طرف دولت باکو یا بحرین یا هر کشور دیگری که با این رژیم ارتباط دارد.

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر هشدار به عراق برای رعایت اصل مسئولیت‌پذیری، مطرح کرد: این اتفاق هم انتقام و هم هشداری بود که باید اصل مسئولیت‌پذیری رعایت شود. جالب این است که در اربیل عراق که اساساً رابطه‌ای با رژیم اشغالگر ندارد، کاشف به عمل آمده است که 4 ایستگاه جاسوسی بوده است؛ جز اینکه نقشه راه رژیم اشغالگر در منطقه علیه ما در حال اجرا است نشان می‌دهد زدن اربیل هشداری بود به دولت بغداد که بداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اولین اصل حاکمیت این است که روی قاعده و کنوانسیون عمل کند.

ظهره‌وند با اشاره به عکس‌العمل جامعه جهانی، عنوان داشت: کاری که سپاه انجام داد باعث می‌شود همه حساب کار دستشان بیاید. ما در واقع خلأ را که به وجود آمده است پرکرده‌ایم، اگر ما انجام نمی‌دادیم چه کسی انجام می‌داد. رژیم اشغالگر چنین موضعی می‌گیرد و جامعه جهانی عکس‌العملی نشان نمی‌دهد، ما با تمام ایرادی که به سازمان ملل می‌گیریم اما همان نیز در حال حفظ جامعه جهانی است وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌آمد.   

وی درباره درستی یا نادرستی این اتفاق، بیان کرد: کسی که نمی‌تواند حاکمیتش را در موضوع اینکه آیا دفتری وجود دارد یا ندارد اعمال کند و یک رژیمی که ضد امنیت عراق است، داعش را درست کرده و علیه فلسطین است که بین همه کشورهای اسلامی حمایت از آن مشترک می‌باشد، در اربیل ایستگاه میزند، ایران مجبور است جلوی آن را بگیرد. این هشداری بود اتفاقاً به بغداد که باید حواسش جمع باشد که زیر گوشش چه چیزی می‌گذرد و به جای اینکه ایراد به دیگری گرفته شود که نقض حاکمیت شده است باید حاکمیت را اعمال کند. پیامد اقدامات رژیم اشغالی متوجه ما است اما آن‌ها نمی‌پذیرند پس ما برای امنیت خودمان نیز که شده است مجبور هستیم این کار را انجام دهیم و مسئولیت آن نیز پذیرفته‌شده است.  
 
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تاثیر این اتفاق در مذاکرات وین، اظهار داشت:این اتفاق، ربطی به مذاکرات ندارد. وقتی رادیوها و شبکه‌های بیگانه را رصد می‌کردم دیدم به رژیم اشغالگر اشاره نشده است. در حال حاضر توپ در زمین آمریکا است و قبل از این ماجرا امریکا مذاکرات را متوقف کرده بود؛ عنوان کردند که ما فعلاً به دلیل مداخله یک عامل خارجی که منظورشان روسیه است باید ببینیم چه می‌شود کرد و تهران و مسکو است که باید تصمیم بگیرد البته از نظر ما این واشنگتن است که باید تصمیم بگیرد چراکه ما با ۴ بعلاوه یک مذاکره کردیم و 4 به علاوه یک می‌گوید ما به یک نقطه پایانی رسیده بودیم و فقط امضا باقی‌مانده بود اما آمریکا جمع کرده و رفته است و نتوانستند مطالبات به‌حق ما را از جمله در حوزه تضمین‌ها عملیاتی کنند و می‌خواهند توپ را در زمین ما نگه دارند و مسئله آن‌ها با روسیه و هر چیزی که با ۴ بعلاوه یک دارند مربوط به خودشان است. ایران فعلاً منتظر است که ببیند آمریکا می‌خواهد چه تصمیمی بگیرد.  

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha