کاهش ترانزیت در مرز دوغارون به عوامل مختلفی بستگی دارد

نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: در کاهش بارهای صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون تایباد، دلایل مختلفی نقش دارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی؛ محمود امتی نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی  گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان به عنوان عوارض متقابل وضع شده که طبق آن دو طرف مبلغی را بابت عوارض ورودی دریافت می‌کنند و ایران از کامیون‌های ورودی افغانستانی به پایانه مرزی دوغارون برای بارگیری در گمرک و منطقه ویژه اقتصادی، ۱۲۰ دلار اخذ می‌کند.

وی ادامه داد: شنیده شده که در برخی از پایانه‌های مرزی ایران با افغانستان این عوارض متقابل دریافت نمی‌شود؛ اما اجرای این تفاهم‌نامه باید در تمام گمرک‌های افغانستان و ایران با یکدیگر یکسان باشد.

به گفته او بخش زیادی از کالاهای صادراتی ایران به افغانستان از طریق بازارچه مرزی دوغارون صادر می‌شود و در عین حال از کامیون‌های افغانستانی ورودی به این مکان، عوارض ۱۲۰ دلاری دریافت نمی‌شود.

در مجموعه مرز دوغارون، پایانه مرزی، گمرک، منطقه ویژه اقتصادی و بازارچه مرزی در امر صادرات و ترانزیت دخیل هستند.

نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: علت کاهش حجم بار صادراتی و ترانزیتی در مرز دوغارون و گرایش آن به دیگر گذرگاه‌های مرزی کشور، فقط مربوط به اخذ عوارض ۱۲۰ دلاری نمی‌شود و ۲ دلیل عمده در آن دخالت دارد.

محمود امتی افزود: سختگیری‌های موجود در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان و ارزانی کرایه‌های حمل بار به مناطق جنوبی افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان، ۲ علت عمده‌ای هستند که باعث کاهش حجم بار در دوغارون شده اند.

به گفته او امسال در مجموع، همه گمرک‌های ایران با افغانستان به دلیل عدم ثبات اقتصادی و تغییرات سیاسی در این کشور همسایه، با کاهش حجم بار و تردد ناوگان تجاری مواجه بوده اند؛ به طوری که قبل از تحولات افغانستان روزانه حدود ٤٠٠ تا ۵۰۰ کامیون از مرز دوغارون خارج می‌شدند و اکنون این عدد به حدود ۲۰۰ تا ٣٠٠ کامیون رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha