کاهش سه برابری پیوند کلیه در زنجان

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۰ بیمار دیالیزی  مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفته است گفت: در سال های قبل از کرونا سه برابر از این افراد در سال مورد عمل پیوند کلیه قرار می‌گرفتند.

محمدرضا طهماسبی به مناسبت هفته جهانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا ) از زنجان با اشاره به اینکه حساسیتی که این قشر از بیماری صعب العلاج به خاطر رنجور بودن، طولانی بودن و پرهزینه بودن بیماری دارد  افزود : روزی به صورت جهانی به نام این بیماری در تقویم جهانی گنجانده شده است  تا مردم  از علائم و نشانه های بیماری اطلاع پیدا کنند و پیشگیری های لازم را داشته باشند تا در چرخه دیالیز قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه انجمن خیریه کلیوی زنجان نیز نزدیک به ۴ دهه از فعالیت خودبه عنوان اولین خیریه حوزه سلامت ظرفیت‌های  بسیار خوبی را  با کمک های مردمی ایجاد کرده است اظهار کرد : انشاءاالله با این ظرفیت‌ها خدمات  مورد نیاز بیماران را به موقع با کمک مردم فراهم  کند و در دسترس بیماران قرار دهد.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان  با بیان اینکه بخشی از این خدمات در انجمن خیریه کلیوی درمانی و بخشی حمایتی است بیان داشت :  در بخش  پیشگیری و درمانی انجمن بیماران کلیوی با فعالیت های صورت گرفته از ۲ هزار پرونده  تشکیل داده شده  یک هزار و ۶۰۰ نفر را با برنامه ریزی،  مراقبت و پیوند کلیه از چرخه دیالیز خارج کند .

طهماسبی  افزود: در حال حاضر۴۲۰ بیمار دیالیزی در سطح استان  در دو مرکز زنجان و شش مرکز شهرستان تحت درمان دیالیز هستند و خدمات درمانی و حمایتی را در شهرستان ها دریافت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه  در بخش حمایتی نیز انجمن کلیوی با اطلاع رسانی و آگاه سازی مسائل و مشکلات بیماران کلیوی  در طول این مدت تاسیس توانسته است تا حدی جوابگوی نیاز های درمانی و معیشتی این بیماران باشد اظهار کرد : انجمن کلیوی با فراهم سازی یک ساختمان ۵ طبقه در چهار طبقه به مساحت چهار هزار مترمربع  تمامی خدمات درمانی آموزشی تحقیقاتی حمایتی و ورزشی را متمرکز کرده است تا در دسترس بیماران  قرار بگیرد.

این مسئول با اشاره  به پایین بودن سطح ایمنی بدن   بیماران دیالیزی و پیوندی که در معرض خطر بیماری کرونا هستند بیان کرد : از ابتدای شیوع همه گیری بیماری کرونا ساز کارهایی را با توجه پروتکل های بهداشتی و  شیوه نامه های بهداشتی برای بیماران در این مرکز فراهم کردیم تا کمترین آسیب و کمترین فوتی را در بین بیماران داشته باشیم.

  وی با اشاره به اینکه بیماری  کرونا علاوه  بر آسیب بیشتر بیماران در کاهش پیوند کلیه نیز بی تاثیر نبود افزود :  ما می‌توانستیم با پیوند کلیه  ۴۰ درصد از  افراد بیماران دیالیزی واجد شرایط پیوند را بنا به تشخیص پزشک و  با کمک مردمی از چرخه دیالیز خارج و فعالیت اجتماعی برگردانیم که متاسفانه با وجود بیماری کرونا پیوند کلیه نسبت به سال‌های قبل یک سوم کاهش پیدا کرد.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۱۰ بیمار دیالیزی  مورد عمل پیوند کلیه قرار گرفته اند  اظهارکرد: در سال های قبل از کرونا سه برابر از این افراد در سال مورد عمل پیوند کلیه قرار می‌گرفتند.

طهماسبی با بیان اینکه مشکلات دارویی بیماران بیشتر داروهایی است که از سوی پزشکان تجویز می‌شود بیان داشت: اکثر داروهای تجویزی  خارجی هستند که گاها کمیاب و با قیمت خیلی بالای عرضه می شود.

وی با بیان اینکه وقتی دارویی کمیاب یا قطع می‌شود و داروی دیگری جایگزین می‌شود افزود: باتوجه به اینکه بدن  بیماران با داروی قبل سازگار بود، در صورت جایگزینی دارو ناسازگاری ایجاد و حتی منجر به مرگ می‌شود که در بین بیماران انجمن نیز شاهد این اتفاق بودیم .

این مسئول با بیان اینکه جلساتی با معاونت غذا دارو در خصوص مشکلات دارویی بیماران تشکیل شده است خاطرنشان کرد: راهکارهایی در خصوص نحوه تحویل دارو با شرایط آسان تر در اختیار بیماران و  همچنین مشکلات کمبود یا  نبود دارو  و تورم دارو راهکارهایی ارائه شده است تا بیماران نیز در این خصوص با مشکل مواجه نشوند .

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد بیماران دیالیزی از ناحیه دیابت و فشار خون است اظهار کرد:  بخشی از بیماران کلیوی نیز از ناحیه سنگ کلیه ،ارثی بودن و همچنین عفونت های درمان شده برای کودکان  است .

این مسئول با اشاره  به اینکه با مراقبت و پیشگیری  ۱۰ نفر از کودکان در استان تحت درمان هستند افزود: خوشبختانه در این استان کودک دیالیزی نداریم که این کودکان با مراقبت به چرخه دیالیز وارد نشده اند .

طهماسبی با اشاره به اینکه  بیماری کرونا بر افزایش و کاهش کمک‌های مردمی نیز بی‌تاثیر نبود بیان کرد : کمک‌هایی که از بخش‌های مختلف از  جمله مجالس ترحیم درآمد خوبی برای انجمن بیماران کلیوی و خیریه ها بود تحت تاثیر قرار گرفت و از طرفی انجمن کلیوی هم باتوجه به هزینه های بالا ،تورم و کاهش کمک های مردمی با مشکلات مالی مواجه شد .

۳۰۰فعال ورزشی در هیئت ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا فعالیت دارند

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت‌های درمانی ،آموزشی و  حمایتی  بخشی از مسئولیت ما هیئت ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا است اظهار کرد: در  این هیئت بیماران خاص ( دیابت ،هموفیلی ،پیوند، ام اس،تالاسمی ) را تشکیل می‌دهد که در ۱۶ رشته  ورزشی فعالیت دارندو  طبق تقویم سال از سوی فدراسیون برنامه های مختلفی هرساله برای ورزشکاران مدنظر قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال های اخیر در استان   توانستیم با استعداد یابی به تعداد ورزشکاران و  به تعداد قهرمانان ورزشی اضافه شود افزود :  در حال حاضر هیئت ورزش بیماران خاص استان دارای ۳۰۰ فعال ورزشی در رشته‌های مختلف  ورزشی  فعالیت دارد که از این تعداد ۸۰ نفر  قهرمان ورزشی مدال‌آور است .

طهماسبی با بیان اینکه  این هیئت دارای ۱۷ نفر ورزشکار ملی است خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال آینده طبق تقویم  ورزشی فدراسیون و کمک های مردمی ورزشکاران در مسابقات و میادین ورزشی حضور پیدا کنند  تا در توانمندسازی  و بهبود سلامتی جسمی و روحی آنان قدم مؤثری برداشته شود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha