اسباب‌بازی‌های کوچک به دلیل امکان بلع،  برای کودکان زیر 4 سال مناسب نیست

فوق تخصص گوارش کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: یک مشکل شایع گوارشی کودکان که بیشتر در ایام نوروز اتفاق می افتد، بحث مصرف خوراکی‌ها و آجیل‌هایی است که نمی‌توانند خوب آنها را بجوند و از والدین می‌خواهیم که از دادن غذاهایی که امکان خفگی در کودکان را ایجاد می کند ، خودداری کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مریم خالصی اظهار کرد: بخش گوارش کودکان بیمارستان اکبر در ایام نوروز  فعال بوده و به‌طور متوسط روزانه بین 10 تا 15 بیمار گوارشی در این بخش بستری هستند.

وی تصریح کرد: ویزیت بیماران همه روزه توسط اساتید انجام می‌شود و در کنار آن 2 متخصص فلوی گوارش کودکان ویزیت این گروه از بیماران را برعهده دارند.

فوق تخصص گوارش کودکان با بیان اینکه بیماران گوارشی با وضعیت‌ها و مشکلات مختلفی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: تعدادی از بیماران گوارشی به دلیل شرایط حالی‌شان در ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند و در کنار آن خدمات آندوسکوپی هم به بیماران گوارشی به‌صورت روزانه انجام می‌شود و امیدواریم که بتوانیم خدمتی مؤثر به بیماران در مسیر درمان و بهبودی آنان ارائه دهیم.

دکتر خالصی افزود: در بخش بیماران گوارشی بیمارستان اکبر برخی از بیماران مبتلا به کووید هم شناسایی شدند که با علائم گوارشی مراجعه کرده بودند و این گروه از بیماران به بخش‌های ویژه بیماران کرونایی انتقال می‌یابند و در مکانی مجزا از غیرکرونایی‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی بیماران گوارشی اعم از ایرانی و غیرایرانی در بخش گوارش بیمارستان اکبر پذیرش و درمان می‌شوند، گفت: در بخش گوارش بیمارستان اکبر بیماران بومی و غیربومی بستری هستند که غیربومی‌ها یا به دلیل ایجاد مشکل در زمان سفر مراجعه کرده‌اند و یا اینکه جهت انجام خدمات تخصصی‌شان به مشهد آمده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تعامل بسیارخوبی میان بیمارستان‌های تخصصی کودکان اکبر و دکتر شیخ برقرار است و بسیاری از موارد در بخش‌های مختلف جزو بیماران مشترک هستند، حتی این تعامل بسیارخوب با سایر مراکز درمانی هم وجود دارد و بیماران زیادی بین دو بیمارستان جابه‌جا می‌شوند تا بهترین و مؤثرترین خدمات را متناسب با نوع بیماری‌شان دریافت کنند.

دکتر خالصی با اشاره به اینکه عمده موارد بستری دچار مشکلات بلع مواد سوزاننده شده بودند و علت آن هم در دسترس قرارگرفتن مواد شوینده بوده است، تصریح کرد: کودکان به تصور اینکه یک ماده خوراکی است آن را مصرف می کنند و از والدین می‌خواهیم که اینگونه مواد را در دسترس کودکان قرار ندهند و مراقبت باشند تا فرزندانشان به آنها دست نزنند.

مسئول بخش بیماران گوارشی بیمارستان اکبر ادامه داد: یکی از حوادث دیگری که قابل پیشگیری بوده بحث بلع اجسام خارجی توسط کودکان بوده و در ایام تعطیلات نوروزی چندین مورد خروج سوزن، باطری کوچک و قطعات کوچک اسباب‌بازی‌ها را داشتیم و کارشناسان معتقدند که استفاده از اسباب‌بازی‌های کوچک برای کودکان زیر 4 سال ممنوع است، زیرا می‌تواند برای آنها حادثه‌آفرین باشد.

دکتر خالصی افزود: مشکل دیگر گوارشی کودکان که بیشتر در ایام نوروز شایع است بحث مصرف خوراکی‌ها و آجیل‌هایی است که نمی‌توانند خوب آنها را بجوند و توصیه ما به والدین این است که از دادن غذاهایی که امکان خفگی در کودکان ایجاد می کند،خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha