تغذیه صحیح و استاندارد نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی دارد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه صحیح و استاندارد نقش مهمی در سلامت فرد و دوری از مسمومیت‌های غذایی دارد و از مردم می‌خواهیم که در زمان سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی بایدهاو نبایدهای تغذیه‌ای را مورد توجه قرار دهند تا دچار مشکل نشوند.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدافدکتر زهرا اباصلتی  اظهار کرد: در ایام نوروز به دلیل آداب و رسوم ما ایرانیان وعده‌های غذایی و مقدار و نوع غذای مصرفی تغییر قابل ملاحظه‌ای می‌کند که عمدتاً باعث دریافت کالری بسیار زیاد و اضافه وزن می‌شود.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود که از مصرف شیرینی‌های بزرگ حاوی مربا، خامه و ژله بپرهیزید و شیرینی‌های ساده و خشک در اندازه‌های کوچک که کالری کمتری دارد را جایگزین آن کنید.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در طول سفر باید مانند سایر اوقات ازتمام گروه‌های غذایی به طور متناسب، متعادل و متنوع استفاده شود، خاطرنشان کرد: در طول سفر بهتر است که از آب‌های بسته بندی که سلامت آن مورد اطمینان است استفاده شود و در صورتی که  آب آشامیدنی سالم در دسترس نبود آب موجود را حداقل یک دقیقه بجوشانید.

وی اضافه کرد: در حین سفر،از حمل گوشت یا تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری نمایید، به این دلیل که به سرعت فاسد می‌شوند و توجه داشته باشید که فرآورده‌های لبنی با ماندگاری بالا (استریل) فقط تا زمانی این ماندگاری را حفظ می‌کند که باز نشده باشد و پس از باز شدن درب آنها، بایستی در یخچال نگهداری شوند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند، بیان کرد: حتی با وجودی که بسیاری از مسمومیت‌های غذایی معمولاً ظرف 24 ساعت برطرف می‌شوند، اما بعضی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می‌توانند کشنده باشند.

دکتر اباصلتی با تأکید بر اینکه بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است و یا سوسیس و کالباس آلوده بروز می‌کند، گفت: علائم و نشانه‌های این مسمومیت با تأخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر شده و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع و خشکی و درد گلوست و مهمترین اقدام در این شرایط انتقال بیمار به نزدیکترین مرکز درمانی است.

وی افزود: از خرید قوطی‌های کنسرو دارای برآمدگی، فرو رفتگی و یا نشتی و زنگ زدگی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آنها شکسته نشده باشد، کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب در حال جوشیده حرارت دهید و بلافاصله مصرف نمایید.

وی تصریح کرد: غذاهای خانگی مطمئن‌ترین غذا در بین راه هستند و بهتر است در بین راه از غذاهای ساده و نیمه خشک مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو، کتلت و غیره استفاده شده و از خرید مواد غذایی مثل حبوبات پخته، دل و جگر، لواشک، فلافل، سمبوسه، پیراشکی و غیره از کنار جاده، فروشندگان دوره گرد و مغازه‌های غیربهداشتی پرهیز شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که اگر مجبور به صرف غذا در رستوران‌های بین راه هستید، محل‌های بهداشتی را انتخاب کنید و برای این منظور به وضعیت دستشویی‌ها، لباس کارگران، نظافت میزها، وجود مگس و حشرات و وسایل سرو غذا توجه کنید، تأکید کرد: در صورت امکان بهتر است که وسایل شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص به همراه داشته باشید و در کنار آن به بهداشت فردی، یعنی شسشوی دست‌ها قبل از صرف غذا توجه کنید.

دکتر اباصلتی اضافه کرد: کلیه محصولات لبنی پاستوریزه از جمله شیر پاستوریزه، می‌بایست در یخچال نگهداری شوند و نگهداری اینگونه محصولات در دمای محیط باعث رشد میکروب‌های بیماری‌زا شده، بنابراین از خرید محصولات پاستوریزه که خارج از یخچال نگهداری می‌شوند، خودداری نمایید.

وی تصریح کرد: از خرید مواد غذایی محلی مانند شیر، بستنی، ماست، پنیر، خامه، دل و جگر که احتمال آلودگی‌شان زیاد است، جداً اجتناب کنید و در صورت مصرف شیر خام غیر پاستوریزه، حتماً آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha