خسارت سنگین سرما زدگی به باغات پسته و میوه شهرستان سیرجان

رئیس اداره جهاد کشاورزی سیرجان از وارد آمدن خسارت سرمازدگی ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی به ۴۳ هزار هکتار از باغات پسته و میوه این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ اکبر محمودآبادی با اشاره به کاهش دمای هوا طی سه شب گذشته که بین ۱ تا ۶ درجه هم متغیر بود، گفت: ۴۳ هکتار از باغات پسته سیرجان ۲۰ تا ۱۰۰ درصد دچار سرمازدگی شدند و این سرمازدگی شوک بزرگیبه پسته‌کاران سیرجانی وارد کرده است.


وی افزود: دربرآورد اولیه کارشناسان کشاورزی جمع خسارات ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و شدت سرما به‌ گونه‌ ای بود که محصول سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در این میان به ارقام کله قوچی و احمدآقایی و باغاتی که تحت تاثیر پاشیدن روغن و لک زودتر باز شده بودند، خسارات بیشتری وارد شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی سیرجان با بیان اینکه ۲۰ هزار هکتار از باغات پسته سیرجان تحت پوشش بیمه هستند، اظهار داشت: که می توانند بر اساس قانون و پس از طی مراحل لازم خسارات خود را دریافت کنند.

محمودآبادی اظهار داشت: تیم کارشناسی برآورد خسارات برای کمک به کشاورزان در روزهای آینده از وزارت جهاد کشاورزی به سیرجان اعزام می شوند و کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کردند می توانند بر اساس  قانون و طی مراحل لازم پس از تائید نهایی این کارشناسان میزان خسارت اعلام شده خود را دریافت کنند.

وی در توضیح سرما زدگی سایر درختان میوه در این شهرستان نیز بیان کرد: بر اثر وقوع سرمای شدید در این روزها در مناطق زیدآباد، ملک آباد، حومه، گلستان، پاریز، بلورد و هما شهر از توابع شهرستان سیرجان به کلیه باغات میوه و پسته خسارات عمده وارد شده است.


 حمید پور جعفر آبادی ناظر بیمه کشاورزی استان کرمان در شهرستان سیرجان هم خاطر نشان کرد: مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت سرمازدگی سال گذشته به کشاورزان پسته کار این شهرستان پرداخت شده و در این مرحله نیز به زودی مراحل تکمیل پرونده‌ باغاتی که بیمه بوده اند و خسارت دیده اند انجام می‌شود تا بر اساس قانون، خسارت سرمازدگی به آنان پرداخت شود.


وی از کشاورزان پسته کاری که هنوز نسبت به بیمه محصول و مزارع خود اقدام نکرده اند، خواست: نسبت به بیمه باغات خود هر چه سریع تر اقدام کنند تا در چنین مواقعی کمتر دچار ضر و زیان شوند.


 شهباز حسن پور نماینده مردم سیرجان و بردسیر هم از وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کرد و گفت: علی رغم اعلام حادثه سرمازدگی و خسارات سنگین ناشی از آن به پسته کاران استان کرمان و سیرجان متاسفانه مسئولین وزارت جهاد کشاورزی تا کنون هیچ اقدام و اعلام بازدیدی در این مورد نداشته اند که بایستی تا دیر نشده در این زمینه چاره اندیشی و به مردم و کشاورزان اعلام کنند.

گفتنی است؛ شهرستان سیرجان در فاصله ۱۸۵ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha