لزوم رعایت بهداشت خواب در ماه مبارک رمضان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خواب از جنبه های مهم سلامتی جسم و روان است که در قرآن کریم نیز به اهمیت آن برای آرامش انسان اشاره شده است از همین رو رعایت این موضوع در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مهناز امینی  با اشاره به اینکه اصول خواب سالم و آرامش بخش را تحت عنوان «بهداشت خواب» نام می بریم،گفت:به عبارتی «بهداشت خواب» به روشهای ساده رسیدن به خواب سالم اطلاق می شود. که آشنایی با آن برای هر شخص بویژه در دوران روزه داری ضروری است.

 وی خاطر نشان کرد: این اصول شامل ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز، عدم استفاده از نوشیدنیها و شام سنگین در ساعت بعد ازغروب،  کم کردن نور اتاقها، استفاده از فیلتر نور آبی برای رایانه، تبلت و تلفن همراه، ورزش در ساعات قبل از غروب آفتاب،  چرت نزدن بعد از ساعت ۳ بعدازظهر و …  است.

دکتر امینی با بیان اینکه برخی از این اصول را می توان به راحتی در ماه مبارک رعایت کرد، در حالیکه برخی دیگر از این اصول تحت الشعاع شرایط خاص روزه داری (مانند بیدارشدن در سحرگاه یا میل کردن سحری و افطاری) در ماه مبارک واقع می شوند، عنوان‌ کرد:برای کمک به شرایط خاص خواب و بیداری در ماه مبارک توجه به  برخی نکات کمک کننده اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: تامین اکثر ساعت خواب مورد نیاز بدن پیش از سحر با زود رفتن به رختخواب، مصرف افطار در دو وعده سبک به فاصله نیمساعت ،رفع عطش با مصرف نوشیدنیها ۱-۲ ساعت پس از افطار و به رختخواب نرفتن تا نیمساعت پس از صرف وعده سحری  از جمله این نکات است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: الزام به خوابیدن پس از سحری به صورت نیمه نشسته (با استفاده از دو بالش که شانه ها را حدود ۲۰ سانت بالا بیاورد.) ، جبران کمبود ساعات خواب شبانه روز با طولانیتر کردن چرت روزانه از دیگر نکات بهداشت خواب در ماه مبارک رمضان است.

وی ابراز کرد: امیدوارم با داشتن خواب راحت در ماه مبارک آرامش را به تن و روان خود هدیه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha