شرایط ذخایر خون در کشور مطلوب است

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در بازدید از مراکز اهدای خون استان قم از افزایش 22 درصدی اهدای خون در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: با وجود همه گیری کرونا، تعطیلات نوروزی و ایام ماه مبارک رمضان، مراجعه و استقبال مردم نسبت به سال گذشته خوب بوده و امیدوارم اهدای خون و توسعه فرهنگ آن استمرار یابد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون از مردم دعوت کرد تا در تمام ایام ماه مبارک رمضان برای اهدای خون مراجعه کنند و اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند.
دکتر مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون، با اشاره به وضعیت اهدای خون در تعطیلات نوروزی، گفت: میانگین اهدای خون‌ در تعطیلات سال جدید مناسب بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در قم 15 درصد و در برخی استان ها 22 درصد  افزایش داشته است که نشان‌دهنده فرهنگ سازی خوب صورت گرفته در خصوص اهدای خون است.
وی با اشاره به عوامل افزایش مصرف و کاهش ذخایر خون گفت: باید توجه کرد که سه عامل شیوع کرونا، تعطیلات نورزوی و ماه مبارک رمضان بر کاهش اهدای خون تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: معمولا در ۱۵ روز پایانی اسفند ماه اعمال جراحی افزایش می‌یابد و در تعطیلات نوروزی نیز با تصادفات جاده ای مواجه هستیم اما با وجود   همه این موارد خوشبختانه میانگین ذخایر خون در کشور  22  درصد افزایش یافته است. به طوری که قبل از تعطیلات نوروز میانگین ذخایر خون پنج روز بود، اما اکنون ذخایر خون  در حد قابل قبول و نگرانی‌هایمان کاهش یافته است.
دکترجمالی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان با کاهش مراجعه جهت اهدای خون مواجه هستیم، ادامه داد: برای حفظ وضع موجود از اهداکنندگان عزیز دعوت می کنیم که  به طور مستمر جهت اهدای خون مراجعه کرده و از بیماران حمایت کنند.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به نذر خون شهروندان در ماه مبارک رمضان، گفت: هر نفر با اهدای خون می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد و اگرچه بیشتر مردم شب های قدر را برای نذر خون انتخاب می کنند اما بر اساس فتاوی مراجع عظام، هموطنان می توانند نذر خود را در یکی دیگر از روزهای ماه رمضان که نیاز به خون وجود دارد نیز ادا کنند و این امر خیر را به شب‌های قدر موکول نکنند.
وی تاکید کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و با توجه به حجم بالای  مراجعات، برای پرهیز از ازدحام در مراکز اهدای خون و رعایت پروتکل های بهداشتی لازم است شهروندان به تدریج برای اهدای خون مراجعه کنند. 
وی تاکید کرد: مراکز اهدای خون در بیشتر نقاط کشور از صبح تا ساعات آخر شب فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha