میرزازاده: من خود را یک کرد چادرنشین می‌دانم

به مناسبت موضوع برنامه که به کردهای کشور تقدیم شد، محسن میرزازاده امامقلی، خواننده کرد زبان در ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته حضور پیدا کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ شب گذشته ویژه برنامه جشن رمضان میزبان خواننده معروف و مردمی، محسن میرزازاده امامقلی بود. از آنجایی که این قسمت از برنامه جشن رمضان به استان کردستان و مردم کرد سراسر ایران تقدیم شده بود، محسن میرزازاده امامقلی قطعات موسیقی مهتاب خراسان با تنظیم رضا وحدانی، سورانی، با تنظیم حمید گلشنی و دعوت با تنظیم سعید روشندل را اجرا کرد. وی در ادامه پیشینه زبان کرمانجی را برای بینندگان توضیح داد تا مردم با فرهنگ کرد زبان‌ها بیشتر آشنا شوند.

خواننده کرد زبان کشور گفت: باعث افتخار است که توانسته‌ام به نمایندگی از کردهای خراسان در اینجا حضور پیدا کنم و موسیقی خود را اجرا کنم.

میرزازاده ادامه داد: کرمانجی یک گویش از زبان کردی است که شاخه‌های مختلفی دارد. جاناتان رندل، نویسنده آمریکایی می‌گوید کرمانجی زبان کردهای چادر نشین است. من نیز خود را یک کرد چادرنشین می‌دانم. کرمانجی‌ها سال ۱۰۰۵ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی از آذربایجان به شمال شرقی کشور رفتند چرا که روس‌های تزار به ایران حمله کرده بودند. کرمانج‌ها به دلیل آب‌وهوای مناسب مناطق شمال شرق به آنجا فرستاده شدند و به آن‌ها دستور داده شد اگر روس‌ها آمدند با آن‌ها مقابله کنند.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار خانوار در آن زمان به سمت شمال شرق کشور حرکت کردند و این تغییر مکان یک سال طول کشید. در این مسیر کرمانج‌ها در سرزمین‌های ری، دماوند، جابان و سربندون مدتی اسکان پیدا کردند و به همین دلیل این مکان‌ها اکنون به زبان کرمانجی نیز صحبت می‌کنند.

ویژه برنامه جشن رمضان که هر شب ساعت ۲۱:۴۰ به تهیه کنندگی  کاوه امیری جاوید از شبکه ۵ سیما پخش می شود، شب گذشته با حضور محسن میرزازاده امامقلی، خواننده مردمی بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ و اجرای موسیقی ؛ قدسیه صالحی و بابک افرا با محسن میرزازاده امامقلی، هنرمند کرد اهل خراسان شمالی به گفت و گو نشستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha