بزرگسالان هم به سرخک مبتلا می شوند؟/درمان سرخک را جدی بگیرید

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هشدار نسبت به عارضه های بیماری سرخک گفت: چنانچه مبتلایان به سرخک تحت درمان قرار نگیرند با عارضه های متعدد ناشی از این بیماری مواجه خواهند شد که یکی ازمهمترین این عارضه ها سینه پهلو یا ذات الریه است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر مسعود مردانی با اشاره به خطرشیوع سرخک در کشور اظهار کرد: بعد از ورود تعداد زیادی از مهاجران از کشور افغانستان، میزان شیوع سرخک در کشور به طرز چشمگیری افرایش یافته است.

وی با اشاره به این که تا چند سال پیش در کشور به سمت ریشه کنی بیماری سرخک حرکت می کردیم، گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بالا زنگ خطر ابتلا به این بیماری به صدا درآمده است.

وی از افزایش شش برابری مهاجرت ها از کشور افغانستان خبر داد و افزود: در حال حاضر روزانه بیش هشت هزار نفر از افغانستان وارد کشور می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که تعداد زیادی از مردم افغانستان در برابر بیماری سرخک واکسینه نشده اند تاکید کرد: در سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ مورد انتقال سرخک گزارش شده که عمدتا از بین مهاجران افغانستانی بوده است.

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: همچنان موارد ابتلا به سرخک در کشور دیده می شود و متاسفانه این عدد در مقایسه به سال گذشته روند افزایشی داشته است.

دکتر مردانی با اشاره به این که بیماری سرخک، بیماری حاد دستگاه تنفسی فوقانی است تاکید کرد: این بیماری عمدتا در دوران کودکی ایجاد می شود.

وی از پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون علیه سرخک در کشور خبر داد و تاکید کرد: در سال ۱۳۸۴ در طرح ملی سرخک و سرخجه حدود ۳۰ میلیون ایرانی بر علیه این بیماری ها واکسینه شدند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی با بیان این که بیماری سرخجه مادرزادی در کشور ریشه کن شده است افزود: درمورد بیماری سرخک هم چهار سال است که کنترل گسترده  و حرکت به سمت ریشه کنی بیماری سرخک به سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است. 

دکترمردانی با اشاره به این که توسط مهاجران واکسینه نشده، اولین مورد ابتلا به سرخک در استان کرمان شناسایی شد، عنوان کرد: در حال حاضر متاسفانه با افزایش بار مهاجرت ها این بیماری به بیشتر نقاط کشور منتقل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که تب بالا از بارزترین نشانه های ابتلا به سرخک است هشدار داد: تب در مبتلایان به سرخک گاهی تا  ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد.

بی قراری، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علامت های مختصر آب ریزش بینی از دیگر نشانه های ابتلا به سرخک است که دکتر مردانی به آن اشاره کرد و افزود: در بیماری سرخک سطح داخلی حلق و دهان هم قرمز و ملتهب می شود.

وی ادامه داد: دانه های قرمز روی پوست در مبتلایان به سرخک ابتدا در ناحیه سر وصورت شروع  می شود و در حدفاصل رویش مو و رفته رفته تمام اندام ها را درگیر می کند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه هشدار داد: ذات الریه بعد از سرخک بسیار سیر بالینی طولانی دارد و حتی می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی به خانواده هایی که به دلیل ترس از ابتلای کودکشان به کرونا، واکسیناسیون های معمول را انجام نداده اند توصیه کرد: در اولین فرصت با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به صورت رایگان کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.

دکتر مردانی با بیان این که نباید اجازه دهیم بیماری سرخک در کشور شیوع پیدا کند توضیح داد: حتی افرادی که علیه این بیماری واکسینه شده اند هم ممکن است بعد از مدتی انتی بادی لازم برای مقابله با بیماری را نداشته باشند.

فوق تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  هشدارداد: به محض مشاهده علامت های ابتلا به بیماری حتما به پزشک مراجعه کرده و شرایط قرنطینه را رعایت کنند.

به گفته وی بزرگسالانی که علیه سرخک واکسینه شده اند و آنتی بادی محافظت کننده در برابر بیماری داشته باشد به این بیماری مبتلا نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha