کد خبر: 178103
۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۶
هنر؛ بیان حدیث فراق است

نماینده ولی فقیه استان زنجان گفت : هنر بیان حدیث فراق است که این درد  در قالب نثر و نظم و موسیقی و نقاشی و معماری و بسیاری دیگر از قالب‌های هنری بیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا ) از زنجان ،حجت الاسلام و المسلمین علی خاتمی؛ ظهر روز شنبه در دیدار جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی با اشاره به اینکه کسی که دارای هنری است بیشتر از  جامعه؛ خود از این هنرخود لذت می‌برد، اظهار کرد: چنانچه حضرت امام می‌فرمودند جایزه حفظ قرآن خود حفظ قرآن است، در واقع لذتی که خود هنرمند از استعداد خدادادی خود می‌برد ناگفتنی است واز همین رو بایستی شکرگزار این نعمت باشد.

وی ادامه داد: در دفتر اول مثنوی، مولانا به «درد فراق» اشاره  دارد و عنوان میکند که بازگشت همه ما به سوی خداست ،ما از ذات خداوندی جدا شده‌ایم و مسلما این فراق و جدایی دردآور است. بسیاری معتقد هستند که هنر بیان حدیث فراق است که این درد  در قالب نثر و نظم و موسیقی و نقاشی و معماری و بسیاری دیگر از قالب‌های هنری بیان می‌شود.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه بسیاری از شاعران درد فراق خود را از پسر و یا معشوق خود در قالب شعر آورده‌اند، خاطر نشان کرد: شهریار در شعری که در کودکی خود گفته بود به درد فراق خود از مادربزرگ خود اشاره دارد و درد فراق را به شکلی دیگر بیان می‌کند.

حجت‌الاسلام خاتمی تصریح کرد:در واقع تمام جلوه‌های هنر اگر تنها این حدیث را که «همه از خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم »را به تفسیر در آوردند، باز هم بر روی این موضوع می‌توان کار کرد و کسی که وارد این وادی شود تفکرش رشد می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه  شهریار جمله‌ای در مورد ماندگاری شعر دارد افزود : اشعار اگر از وحی اشراب شود، ماندگار است و ایشان مدعی داشت که شاگرد حافظ است و حافظ نیز اشاره دارد که من هرچه کردم از دولت قرآن کردم.

نماینده ولی فقیه استان زنجان با بیان اینکه بخش عمده حادثه عاشورا در قالب شعر و هنر به تصویر کشیده شده است  اظهار کرد: همین موضوع باعث ماندگاری این اشعار و وجوه دیگر هنر شده است، بنابراین می‌توان اذعان کرد که برخی از این شعرها نتیجه الطاف الهی هستند که در قالب الهامی به هنرمند خود را نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام خاتمی با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان توقع حمایت مالی ندارند و تنها به این دل خوش هستند که دیده شوند، اظهار داشت : دیده شدن از اقتضائتی است که هنرمند به آن نیاز دارد چنانچه خداوند در حدیث قدسی می‌فرمایند من گنج نهانی هستم که دوست داشتم شناخته شوم و از همین رو خلقت را ایجاد کردم.

وی در پایان  واکنش به شعر یکی از شاعران جوان افزود:  برخی از شاعران نکته سنج هستند و در کمترین زمان نسبت به اقتضائات زمان خود واکنش می‌دهند که کار هنرمند متعهد همین است. چنانچه که روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه نیز اذعان کردم که واقعه ای که در حرم امام  رضا ( ع) اتفاق افتاد هتک حرمت  به حرم این امام عزیز بوده است مگرنه قاتل و مقتول هر دو از یک محل بوده اند و این اتفاق می‌توانست در جای دیگر بیفتد.

شایان ذکر است که چند تن از هنرمندان و شاعران استان به خوانش بخشی از شعرهای آیینی خود در حضورنماینده ولی فقیه و امام جمعه استان پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha