کد خبر: 178188
۲۲ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۳۹
قیمت نفت به 100 دلار و 74 سنت رسید

طلای سیاه نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه را در سایه تداوم قرنطینه های چین و آزاد سازی ذخایر استراتژیک کشورهای ثروتمند، با کاهش آغاز کرد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،بنابر گزارش رویترز، بهای جهانی نفت پس از اعلام برنامه‌های برخی از مصرف‌کنندگان برای آزادسازی حجم بی‌سابقه نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ذخایر استراتژیک و ادامه قرنطینه‌های چین، در اوایل معاملات روز دوشنبه آسیا 2 دلار در هر بشکه کاهش یافت. بهای نفت در دو هفته اخیر سیری نزولی را از سر گذرانده است.
صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2 دلار و 4 سنت یا 2 درصد کاهش به 100 دلار و 74 سنت رسید، در حالی که هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1 دلار و 94 سنت یا 2 درصد کاهش، 96 دلار و 32 سنت معامله شد. هفته گذشته، بهای برنت 1.5 درصد کاهش داشت در حالی که بهای نفت آمریکا یک درصد کاهش را تجربه کرد.
بازار شاهد تحولات چین بوده است، جایی که مقامات شانگهای، شهری با 26 میلیون نفر را تحت تدابیری شبیه به قرنطینه قرار داده اند. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است.
کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) ظرف شش ماه آینده 60 میلیون بشکه نفت آزاد خواهند کرد و ایالات متحده نیز به عنوان بخشی از عرضه 180 میلیون بشکه‌ای خود که در ماه مارس اعلام شد، با این مقدار برابری خواهد کرد. هدف از این اقدامات جبران کسری نفت خام روسیه پس از تحریم های سنگین مسکو در پی عملیات نظامی در اوکراین است.
تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets در این خصوص می‌گوید: «نفت به دلیل تلاش‌های مشترک آمریکا و کشورهای آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ذخایر نفت، همراه با تضعیف تقاضا در بحبوحه گسترش قرنطینه‌های چین، جایی که هر دو قطب تولید، شن‌یانگ و شانگهای، تولید گسترده را متوقف کردند، در حال از دست دادن تب و تاب خود است.»
عرضه و آزادسازی بی‌سابقه 240 میلیون بشکه، معادل بیش از یک میلیون بشکه در روز، به کاهش قیمت‌ها و کاهش شدید منحنی‌های قیمت نفت کمک کرده است. با این حال، مشخص نیست که آیا این امر به طور کامل کمبود نفت روسیه را جبران خواهد کرد زیرا هند که با تخفیف های گسترده مواجه است، واردات نفت خود را افزایش می دهد.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha