کد خبر: 178233
۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۷
افزایش اندک بهای جهانی نفت

همزمان با هشدار اوپک نسبت به کاهش عرضه و تحریم‌های روسیه، بهای جهانی نفت اندکی افزایش یافت.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،بهای جهانی نفت اوایل روز سه‌شنبه افزایش یافت و کاهش شدید روز قبل را اندکی معکوس کرد. بازارها در حال ارزیابی تأثیر تحریم‌های بیشتر بر عرضه هستند و اوپک نیز هشدار داده است که افزایش تولید به اندازه کافی برای جبران کاهش عرضه روسیه غیرممکن است.

در نخستین ساعات امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 85 سنت افزایش یا 0.9 درصد به 99 دلار و 33 سنت رسید. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 1 دلار و 4 سنت یا 1.1 درصد افزایش، 95 دلار و 33 سنت معامله شد.

هر دو شاخص مهم روز دوشنبه در بحبوحه نگرانی ها مبنی بر اینکه قرنطینه های ویروس کرونا در چین تقاضا برای سوخت را کاهش می دهد و همچنین پیش از انتشار گسترده ذخایر نفت توسط اعضای آژانس بین المللی انرژی (IEA)، حدود 4 درصد کاهش یافتند.

برخی از وزرای خارجه کشورهای اروپایی روز دوشنبه گفتند که اتحادیه اروپا در حال تهیه پیش نویس پیشنهادهایی برای تحریم نفتی روسیه در پی عملیات نظامی این کشور در اوکراین است. با این حال، در حال حاضر هیچ توافقی بین اعضا در مورد نفت خام روسیه وجود ندارد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA می نویسد: بازار نفت همچنان در برابر یک شوک بزرگ در صورت تحریم انرژی روسیه آسیب پذیر است و این خطر به طور بالقوه باقی می ماند.

افزایش صبح امروز بهای نفت همچنین به دنبال هشدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر از بین رفتن حدود ۷ میلیون بشکه در روز از صادرات نفت روسیه و سایر میعانات به دلیل تحریم‌ها یا اقدامات داوطلبانه بود.

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی قصد دارند در شش ماه آینده حدود 240 میلیون بشکه نفت را به منظور آرام کردن بازارهای بی‌ثبات نفت آزاد کنند که 180 میلیون بشکه از آن از ماه مه با نرخ 1 میلیون بشکه در روز از ذخایر آمریکا خارج خواهد شد.

منبع:العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha