محصول ایران‌ساخت به کاهش یک عارضه پوستی کمک کرد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت محصولی سلولی شده که برای درمان بیماری پوستی ویتیلیگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد حسین زیرک ساز مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد با بیان این‌که ریکالرسل یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است، گفت: محصول ریکالرسل به‌صورت سوسپانسیون سلولی است و روش استفاده آن تزریق داخل اپیدرمال در لکه‌های حاصل از بیماری ویتیلیگو یا لک‌وپیس است.

روش سلول درمانی برای درمان ویتیلیگو

ویتیلیگو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه از بین بروند و یا تولید ملانین را متوقف کنند. ازآنجاکه مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، این محصول به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، کمک می‌کند. نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک‌وپیس کاملاً بی‌خطر و بسیار رضایت‌بخش بوده است.

این محصول یک فرآورده‌ سلولی است که حاصل جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت در شرایط استریل بوده و ساختار شیمیایی تعریف شده‌ای ندارد. این محصول حاوی سلول‌های زنده کراتینوسیت و ملانوسیت کشت نشده‌ مشتق از لایه اپیدرم پوست خود بیمار است. سلول‌های کراتینوسیت قابلیت تحریک رنگ‌دانه سازی داشته و سلول‌های ملانوسیت قادر به تولید ملانین هستند.

دانش فنی کاملاً بومی

 برای تولید این محصول ابتدا از بیمار نمونه‌ پوست کم ضخامت از ناحیه نشیمن‌گاه بیمار گرفته شده و سپس جداسازی سلول‌های کراتینوسیت و ملانوسیت با استفاده از روش‌های آنزیمی صورت می‌گیرد و سلول‌ها ۲۴ ساعت بعد از نمونه‌برداری در نواحی تعیین شده پیوند می‌شوند.

دانش فنی این محصول کاملاً بومی است و مشابه خارجی قابل قیاسی ندارد. این محصول از سال 1398 به تولید تجاری رسیده است و در حال حاضر در این شرکت 50 نفر مشغول به فعالیت هستند.

سلول درمانی آرتروز

از دیگر محصولات دانش‌بنیان این شرکت می‌توان به مزستروسل که برای درمان آرتروز زانو است اشاره کرد. آرتروز شایع‌ترین بیماری التهاب مفاصل است که بیش از نیمی از جمعیت بالای ۶۰ سال را درگیر کرده است. سلول درمانی بی‌خطرترین و مطمئن‌ترین روش درمانی محسوب می‌شود. رنیودرم سل برای چین‌وچروک صورت و بانک سلولی وارتو سل نیز از محصولات دیگر این شرکت هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سل تک فارمد با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همیشه از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده، افزود: در افزایش تعامل با شرکت‌ها می‌توان این حمایت‌ها سفارشی‌سازی، هدفمند و بهره‌ورتر شود.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha