کد خبر: 178285
۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۴۰
شهروندان مراقب تب کریمه کنگو باشند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مجید اسدی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام علائم بخصوصی ندارد و دام‌ های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی اشتهایی شده، که معمولا برای دامداران قابل تشخیص نیست. که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود، ولی در انسان خطرناک بوده و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، احتمال مرگ فرد بیمار بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: شهروندان اقدامات پیشگیری از جمله سم‌ پاشی اماکن دامی، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه را رعایت کنند و از مصرف جگر به صورت نیم پخته خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک تصریح کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام قابل انتقال است.

اسدی با اشاره به اینکه دام‌ها در کشتارگاه با نظارت ناظر بهداشتی دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سالن پیش سرد در بازار عرضه می‌شود، خاطر نشان کرد: شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به این بیماری مصون می‌مانند.

وی یادآور شد: از شهروندان تقاضا داریم فرآورده‌ های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در این مراکز، مراتب را با شماره تماس ۳۴۱۱۲۰۳۴ با دامپزشکی در میان بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha