مراقب ترفند “پانزی” کلاهبرداران باشید

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان در خصوص ترفند "پانزی" کلاهبرداران به شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سرهنگ”یداله حسن پور” اظهار داشت: در ترفند”پانزی”، افرادی با هویت نامعلوم و یا اسامی مستعار تحت عنوان شرکت های سرمایه گذاری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و یا تبلیغات چهره به چهره با دادن قول سودهای نجومی و تضمینی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان و به خصوص افراد ناآگاه و ساده لوح می کنند و فعالیت اینگونه شرکت ها به هیج وجه شفاف نبوده و هیچ گونه توضیحی نیز به سرمایه گذاران خود (افراد جذب شده) نمی دهند.

وی افزود: این شرکت ها فاقد مکان خاصی بوده و آدرس های اعلامی آنان برای تبلیغات خود در شبکه های اجتماعی کاملا واهی است و صحت ندارد و از طرفی هیچگونه مجوزی از سوی سازمان های دولتی برای آنها صادر نمی شود.

رئیس پلیس آگاهی استان تصریح کرد: این شرکت ها هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری نداشته و سودهای پرداختی به سرمایه گذاران قدیمی را از طریق دریافت پول از سرمایه گزاران مغفول جدید جذب می کنند و عمر فعالیت آنها تا زمانی است که افراد نا آگاه سرمایه گذار به اندازه کافی وجود داشته باشند و از میزان کلاهبرداری و پول بدست آورده راضی باشند.

سرهنگ حسن پور بیان داشت: فعالیت این گروه های به اصطلاح فعال اقتصادی و در واقع کلاهبردار و شیاد، شامل چهار مرحله ی تبلیغات فریبنده به هر نحو ممکن در فضای واقعی یا مجازی، کسب و جذب سرمایه افراد سرمایه گذار نا آگاه و ساده لوح، پرداخت سود از پول اعضاء جدید به منظور جلب اعتماد و جذب سرمایه گذار جدید به سرمایه گزاران قدیمی و در نهایت کلاهبرداری و فرار است.

وی خاطر نشان کرد: چند نشانه از فعالیت این گونه کلاهبرداران که به طرح “پانزی” معروف است، را می توان پرداخت سودهای نجومی و تضمین شده، معلوم نبودن هویت گردانندگان، شفاف نبون فعالیت ها، نبود اطلاعات تماس یا آدرس دفاتر محل فعالیت، روش‌های عجیب دریافت پول و نداشتن مجوزهای قانونی دانست.

این مقام انتظامی از شهروندان خواست قبل از فعالیت در هر حوزه‌ای، خصوصا در فضای مجازی، نسبت به مطالعه و افزایش دانش و آگاهی خود در خصوص موضوع مربوطه اقدام کنند و تنها به ظاهر مطالب پیرامون مجوزها و نظارت مراکز معتبر برای کسب و کارهای اینترنتی اکتفا نکنند.

سرهنگ حسن پور همچنین تاکید کرد: شهروندان حتماً برای راستی آزمایی به صورت مستقیم از این مراکز و درباره این وب سایت ها اعتبارسنجی کرده و به تبلیغات وسوسه انگیر و غیرمنطقی شک کنند و تحقیقات گسترده ای برای اطمینان از صحت این تبلیغات انجام دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha