دیابت و فشار خون بالا، دو دلیل عمده ی بیماری های کلیوی/ ۸۸ بیمار در جهرم دیالیز می شوند

دکتر رحمانیان رئیس بیمارستان استاد مطهری شهرستان جهرم از دیالیز 88 بیمار جهرمی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)از فارس، یکی از بیماری هایی که افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند، "بیماری کلیوی" است. در کنار اختلال های ارثی و بیماری مادرزادی کلیه، دیابت و فشار خون کنترل نشده از بیماری های مزمنی است که منجر به نارسایی کلیوی و در نهایت دیالیز شدن فرد می شود. بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند، در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می توانند مسیر زندگی خود را قبل از گرفتار شدن در چنگال دیالیز تغییر دهنددکتر عبدالوهاب رحمانیان رئیس بیمارستان استاد مطهری جهرم گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۷۴ دیالیز در بیمارستان استاد مطهری جهرم انجام شده که تعداد آقایان دیالیزی بیشتر از خانم ها بوده است.


وی افزود: بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری دارای ۲۳ تخت فعال است و روزانه در دو شیفت صبح و عصر به غیر از موارد اورژانسی، نزدیک به ۴۲ نفر برای انجام دیالیز به این بخش مراجعه می کنند که گاها با مراجعه موارد اورژانسی این تعداد به ۵۳ نفر هم می رسد.


وی گفت:  بیماران دیابتی، فشار خونی، بیماران کلیوی پلی کیستیک که جنبه ارثی دارد، افراد با مشکل سنگ کلیه، کسانی که دچار مسمومیت با الکل و قرص شده اند و ... در این بخش بستری و تحت دیالیز قرار می گیرند.
دکتر رحمانیان اضافه کرد: دیابت و فشار خون از بیماری های مزمن شایع در شهرستان است که باعث نارسایی کلیه و در نتیجه دیالیز شدن افراد می شود. اکثر بیماران دیالیزی این بخش به دلیل ابتلا به این دو بیماری مزمن به این بخش مراجعه می کنند.


وی عنوان کرد: بخش دیالیز این بیمارستان دارای ۲۶ دستگاه دیالیز است که سه دستگاه آن بصورت رزرو قرار دارد و در مواقع ضروری و اورژانس از آن استفاده می شود.
به گفته وی ۹۱ درصد از بیمارانی که در این بخش دیالیز می شوند ساکن جهرم و بقیه از بخش ها و دیگر توابع شهرستان هستند.
دکتر مهدی احمدنیا، مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی جهرم  نیز درجمع خبرنگاران با اشاره به ۱۰۶ بیماران کلیوی که تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه هستند گفت:  ۸۸ نفر از آنها از جهرم و ۱۸ نفر از آنها  از شهرستان خفر هستند که  بیمارستان خاتم الانبیاء خفر  خدمات رایگان درمانی در اختیار این عزیزان قرار می دهد.


به گفته وی آزمایشات دوره ای، خدمات دندان پزشکی، دیالیز، خدمات بستری و دارویی از اقداماتی است که دانشگاه بصورت رایگان برای این بیماران انجام می دهد.


دکتر احمدنیا اضافه کرد: از ۸۸ بیماری که در شهرستان تحت دیالیز قرار می گیرند، ۵۱ نفر آقا و ۳۷ نفر خانم هستند. پایین ترین و بالاترین سن دیالیز در بیماران ۱۳ و ۹۲ سال است.
 گفتنی است بخش دیالیز بیمارستان استاد مطهری جهرم دارای یک پزشک فوق تخصص کلیه، ۱۱ پرستار، ۳ کمک پرستار و یک منشی است. این بخش از شنبه تا پنج شنبه  حتی در روز های تعطیل فعال و تنها در روز های جمعه ۲۴ ساعته بصورت آنکال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha