ضرورت تدوین نقشه راه فناورانه در حوزه سلامت

سومین نشست کاشتن برای آینده با موضوع " آینده پژوهشی، فناوری‌های نوین سلامت " برگزار شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، سومین وبینار کاشتن برای آینده با موضوع " آینده پژوهشی ، فناوری های نوین سلامت " با حضور دکتر محمدرضا منظم، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت، دکتر رامین صرامی، سرپرست پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، دکتر محمدامین رضوانفر، استادیار علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

دکتر صرامی در این نشست با بیان اینکه فناوری‌های نوین سلامت محصول، خلق ثروت و افتخار ملی در پی دارند، گفت: ATMP ظرفیت بالقوه‌ای است که چهار شاخه دارد ژن‌تراپی، سلول درمانی، مهندسی بافت، ویروس درمانی است. با وجود دستاوردهای ارزشمند علمی در حوزه سلول‌درمانی ولی محصولات آن به بازار نتوانست راه پیدا کند. همینطور در جامعه بین‌الملل ابتدا کاربرد ژن‌درمانی و رسیدن آن به محصول باورپذیر نبود ولی بازخوردهایی که از بازار و صنعت گرفته شد نشان می‌دهد که نیاز جامعه را توانسته رفع کند.

دکتر رضوانفر نیز با بیان اینکه برای رسیدن به ترندهای فناوری دارویی در دنیا باید ابتدا به تعیین اولویت های دارویی در کشور بپردازیم، گفت: طی 20 سال گذشته رسوب دانشی قابل توجهی رخ داده و سرمایه های بسیاری به سوی مطالعات دارویی سوق داده شده است. طبیعی است بخشی از این سرمایه گذاری ها نتیجه بخش نبوده ولی در مجموع دانش قابل توجهی در این حوزه برای کشور به جا گذاشته است. برای مثال همزمان با شیوع ویروس کرونا بر مولکول های موثر بر آن بررسی هایی انجام دادیم و نتایجی که به دست آوردیم اکنون شاهد هستیم که محور داروهایی مانند رمدسیور، فاویپیراویر و مولنوپیراویر هستند.

دکتر منظم که مدیریت پنل در نشست را بر عهده داشت، گفت: اگر میخواهیم در آینده از حوزه فرآورده های دارویی حمایت کنیم باید به نقطه نظرات حوزه فناوری دارویی توجه کنیم و لیست اولویت‌ها، برنامه‌ها و فراخوان را در کمیته های تخصصی مشخص شود تا با استفاده از این رویکردها برنامه‌ریزی انجام شود.

دکتر صرامی با طرح این سوال که که چرا تجربه موفق در بایوفارما و نانو در ATMP تکرار نشد؟! گفت: در سفری که به سوریه داشتیم در حوزه پیوند استخوان اطفال تجهیزات و زیرساخت های بسیار پیشرفته ای داشتند که متوجه شدیم که با مشارکت تیمی از ایران به این امکانات دسترسی پیدا کردند. در حوزه پیوند استخوان در دنیا پیشتاز هستیم چرا در حوزه‌های دیگر رخ نداد؛ بخشی از آن بین‌المللی است و ارتباطی به عملکرد ما ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که هزینه بالا داریم و بازار پایین است. این پلتفرم‌ها بسیار گران هستند و هزینه اثربخشی آن باید با حساسیت توسط مدیران باید محاسبه شود. اینطور نیست که یک دارو تولید کنید و روانه بازار کنید. نمی‌توان همیشه انتظار حمایت دولتی داشت ما به اقتصاد دانش بنیان تاکید می‌کنیم و باید برای آن فکری کرد.

دکتر صرامی رگولاتورها هم مشکل دیگری دانست و گفت: حمایت های انجام شده از این حوزه نسبت به درآمد سرانه بسیار هم عالی است. در واقع ما مشکل مالی نداریم. تعدد مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی و متولیان یکی از بزرگترین چالش های ماست. از یک سو سازمان غذا و دارو آن را محصول می‌بیند و معاونت درمان آن را یک روش درمانی می‌داند.

وی افزود: سیستم به سیستم متفاوت است. مثل کارخانه دارویی نیست تا همه چیز طبق یک دستورالعمل ثابت باشد. دست اندر کاران ATMP به دلیل مشکلات این مسیر به سمت همکاری چند جانبه و هم افزایی تمایل دارند.

دکتر منظم در این زمینه به طرح سوال پرداخت و گفت: این فاصله را چه سازمانی باید پر کند؟

دکتر صرامی پاسخ داد: این کار شما در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت است که نقطه کانونی باشید تا گروه های مختلف در کنار هم جمع شوند.

دکتر منظم در ادامه از دکتر رضوانفر پرسید: آیا نانوداروها در لبه دانش هستند یا ما دچار جو زدگی شدیم؟

دکتر رضوانفر گفت: نانو داروها حساسیت‌های بسیاری دارند ولی نه به اندازه ATMP ها. اساتید خوبی در حوزه دارو داریم که اعتقادی به نانو داروها ندارند و در مقابل گروه دیگری است که به این حوزه بسیار باور دارند. کنترل اثرات جانبی و بالا بردن اثربخشی داروهای نانو محور به شدت مطرح است.

دکتر منظم با بیان اینکه وقتی در حوزه فناوری کار می‌کنیم باید علمی صحبت کنیم، گفت: یکسری از محصولات دارویی مانند بازار دارویی کانابیس و اوپیوم در کشور هست که زیر ساخت و فناوری و دانش آن را داریم ولی سهمی از بازار دنیا نداریم. آیا افقی در کشور می‌توانیم ببینیم؟

دکتر رضوانفر با بیان اینکه عرصه دارو پر از چالش است، گفت: خلق مزیت رقابتی یکی از نکات مهم است. در چه حوزه هایی توان رقابت داریم یا در چه حوزه‌هایی صرفه اقتصادی دارد؟  در حوزه دارو به دو دلیل لازم است که وارد عرصه رقابت شویم. به دلیل تحریم‌ها  و دیگری رسوب دانشی که در کشور هست دانشکده داروسازی جزو قدیمی ترین دانشگاه‌های کشور است و این جزو منابع رقابتی کشور است. در اقتصاد دانش بنیان، از تمامی موانع موروثی خود می‌گذرد و روی ارزش افزوده تمرکز می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نقشه‌راه فناورانه در کشور نداریم، گفت: این نقشه نشان می‌دهد که اولویت تخصیص منابع به کدام سمت باید باشد. در اکثر حوزه‌ها ضعف مدیریت و سیاست‌گذاری داریم تا مشکل دانش.

دکتر منظم با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری های نوین مراکز تحقیقاتی باید یاری برسانند، گفت:  مراکز تحقیقاتی ما باید در تهیه دستورالعمل ها در کنار سازمان غذا و دارو و رگولاتور قرار گیرند. آمادگی تعامل با مراکز تحقیقاتی داریم تا در کنار آنها به تدوین پیشنهادات بپردازیم.

دکتر منظم در پایان افزود: کمیته‌های تخصصی دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به دنبال حمایت از طرح ها از طریق گرنت بادی های مختلفی است که با آنها تفاهم نامه امضا کرده‌ایم. به زودی لیست اولویت‌های این کمیته‌ها استخراج می‌شود و در اردیبهشت ماه امسال طی جلسه‌ای گزارش تجمیعی کمیته‌ها به دکتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha