خرید تضمینی سیر توسط تعاون روستایی استان کرمان، لازمه تعادل بازار است

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: تعاون روستایی با خرید تضمینی سیر، تعادل را در قیمت این محصول برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حسین مهرابی در نشست توسعه صادرات استان کرمان با بیان اینکه به دلیل نبود صادرات، قیمت سیر کشاورزان شهداد در مزرعه به ٢ تا ۳ هزار تومان رسیده است، گفت: این در حالی است که این محصول تا ٢٠ هزار تومان در میوه فروشی ها به فروش می رسد و سازمان تعاون روستایی با خرید این محصول، قیمت را به بالای پنج هزار تومان می‌ رساند.

وی افزود: کشاورزان می‌ توانند با خرید تضمینی سیر، سود بیشتری از کشت محصول خود ببرند, اما نباید در بخش کرایه و حمل و نقل، کامیون داران را اجبار کنیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: نقطه قوت کشاورزی جنوب استان کرمان در صادرات است، که پایانه صادراتی و آزمایشگاه‌ ها اجزای اصلی آن را تشکیل می‌دهند و کیفیت و رقابت در مرحله بعد قرار می گیرند.

مهرابی با بیان اینکه اگر بخواهیم بازارهای صادراتی داشته باشیم، اصل نخست توجه به تجارت است، ابراز داشت: عملیات اجرایی پایانه صادراتی جنوب استان کرمان خیلی خوب پیش رفته و بحث تحریم ژنتیکی را بر روی کالاهای صادراتی استان کرمان پیگیری می شود.

وی ادامه داد: مصوبات نشست امروز باید به رفع مشکل صادرات استان کرمان کمک کنند و هدف گذاری یک میلیون تن صادرات است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این خصوص گفت: سیر یکی از ٧٩ قلم کالای صادراتی این استان است.

مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه سیاست کلان کرمان توسعه صادرات است، افزود: سال گذشته سیر در این استان ٩۴ تن به ارزش ٧۴ هزار و ٣۶٠ دلار صادرات داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این نشست، خاطر نشان کرد: قیمت هر کیلو سیر در مزرعه به ٢ هزار و ۵٠٠ تومان الی ۳ هزار تومان رسیده است، که سازمان تعاون روستایی با خرید این محصول، قیمت را به بالای پنج هزار تومان خواهد رساند.

محمد خیراندیش با بیان اینکه اکنون تعاون روستایی مقداری سیر خرید کرده است، تصریح کرد: ۶۵٠ هکتار سیر در شهداد کشت می شود و مشکل پیش آمده به واسطه جنگ روسیه بود که بر صادرات استان کرمان تاثیر گذاشت, در حالی که سال های گذشته این مشکل را نداشتیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha