بیش از 50 درصد اطفال دچار چاقی و اضافه وزن هستند

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از 50 درصد اطفال دچار چاقی و اضافه وزن هستند و باید فرهنگ غذای سالم را در کودکان ترویج دهیم.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سارا موحد  به مناسبت هفته سلامت، اظهار کرد: شعار هفته سلامت امسال با عنوان "سلامت ما، سلامت سیاره ما" نامگذاری شده و معتقدیم که هر یک از ما در سلامت خودمان، خانواده‌مان، اطرافیان و کل جامعه نقش داریم.

وی با ذکر این نکته که قدم نخست در خصوص سبک زندگی سالم بوده و در این خصوص تغذیه سالم بسیار حائز اهمیت بوده و هست، تأکید کرد: در این خصوص باید اطلاعات، دانش و بینش مان را افزایش دهیم تا با رعایت اصل تنوع، حفظ وزن نرمال، نگهداشتن شاخص توده بدنی بین 20 تا 23 و مصرف غذاهای گیاهی، مصرف غذاهای سنتی و خانگی، مصرف انواع آش‌ها و سوپ‌ها و مصرف انواع ویتامین‌ها از بدنی ایمن و سالم برخوردار باشیم.

عضو کمیته خودارزیابی اعتباربخشی رشته تغذیه با بیان اینکه باید فرهنگ غذای سالم را در کودکان ترویج دهیم، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد اطفال دچار چاقی و اضافه وزن هستند و باید فعالیت بدنی را به عنوان جزئی از برنامه کاری آنان لحاظ کنیم، ما باید فرزندان را به مصرف لبنیات کم چرب، نان سبوس دار و مواد مغذی تشویق کنیم.

دکتر موحد اضافه کرد: در گروه‌های سنی مختلف نباید چیزی کم یا زیاد شود، اگر اضافه وزن یا کاهش وزن داریم باید حتماً با نظر متخصص تغذیه نسبت به تنظیم نیازهای تغذیه‌ای‌مان اقدام نماییم و مصرف و یا عدم مصرف خودسرانه مواد غذایی مختلف هرگز توصیه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف گوشت قرمز هفته‌ای از  400 گرم نباید بیشتر باشد و مصرف روزانه گوشت سفید، تخم‌مرغ و انواع پروتئین‌ها هم باید بین 30 تا 90 گرم باشد، بیان کرد: قدم اول برای داشتن یک زندگی سالم رعایت اصول تغذیه صحیح بوده و در کنار آن عدم توجه به باورهای نادرست در خصوص مصرف یا عدم مصرف انواع خوراکی‌ها هم مورد تأکید است.

عضو کارگروه تخصصی تغذیه بالینی دبیرخانه کشوری سرطان با تأکید بر اینکه تغذیه سالمندان باید متناسب با نیاز و شرایط شان باشد، زیرا این گروه سنی وضعیت متفاوتی به نسبت از دیگران برخوردار هستند، گفت: این مورد در خصوص مادران باردار هم صدق می‌کند و برنامه غذایی این گروه هم باید طبق نظر پزشک زنان و کارشناس تغذیه انجام شود تا دچار کاهش و یا اضافه وزن نشوند، ضمن اینکه بیماران خاص هم باید طبق ملاحضات لحاظ شده از سوی پزشک مربوطه و متخصص تغذیه اقدام کنند.

دکتر موحد افزود: در کنار موارد اشاره شده در خصوص تغذیه مفید و سالم باید خواب استاندارد 8 ساعته رعایت شده و بین وعده غذایی و خوابیدن هم حداقل 3 ساعت فاصله باشد و بلااصله پس از صرف غذا نخوابیم، زیرا این امر منجر به ایجاد بیماری‌های مختلف و در برخی موارد پرخطر می‌شود و باید توجه داشته باشیم که هیچگاه نباید با شکم پر بخوابیم.

وی گفت: کمبود خواب نوعی پریشانی و پاسخ بدن به اضطراب مزمن و همیشگی بوده و معتقدیم که یکی از راه‌های مؤثر برای داشتن یک خواب راحت که کمتر به آن توجه می‌شود، داشتن رژیم غذایی صحیح و انتخاب خوراکی‌های مناسب است که باعث می‌شوند شما بهتر بخوابید.

 متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تغذیه، ورزش و خواب 3 رکن اساسی سلامت هستند، خاطرنشان کرد: بدون شک داشتن یک رژیم غذایی سالم انرژی پایداری را برای مبارزه با بیماری‌ها فراهم می‌آورد که رعایت آن برای تقویت سلامت بدن امری لازم و ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha