حضور مورا در تهران نشانه‌ای مثبت در مذاکرات هسته‌ای است

آصفی نفس آمدن انریکه مورا به تهران را نشانه ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: از طرف ایران همیشه درها برای مذاکرات باز بوده، برجام که حاصل بیش از یک دهه مذاکره است نمی تواند بلاتکلیف و معلق روی هوا باقی بماند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت،برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با دکتر حمیدرضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

آصفی با بیان اینکه بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نخستین بار درباره موضوع مذاکرات هسته ای در آذر و دی ماه اولتیماتوم داد، گفت: در آن زمان آمریکا اعلام کرد اگر مذاکرات در این ماه (دی 1400) به سرانجام نرسد، مذاکرات تعطیل خواهد شد. از آن زمان تاکنون پنج ماه می گذرد و آخرین موضع آن ها از تداوم گفتگوها حکایت می کند زیرا اساسا گفتگو را بهترین گزینه برای رسیدن به راه حل می دانند و هیچ اولتیماتومی مطرح نشده است.

* سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای دادن اولتیماتوم نیست

وی با رد برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران برای دادن اولتیماتوم است، اظهار کرد: اساسا ایران اولتیماتوم پذیر نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران یک کشور مستقل است و بر اساس منافع خود تصمیم می گیرد و هیچ چیزی را قربانی منافع ملی خود نمی کند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به اقامات چهار روزه انریکه مورا در تهران بیان کرد: طولانی بودن سفر نکته مثبی محسوب می شود زیرا نشان می دهد تمام راه های ممکن برای مذاکرات را بررسی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بایدن در تله ای که ترامپ برای او قرار داد گرفتار شد، عنوان کرد: بایدن علی رغم شعارهای اولیه و مواضعی که برای بازگشت به برجام مطرح کرد، اما عملا در مسیری قرار گرفت که ترامپ در آن مین گذاری کرده بود که این مسئله شرایط را برای بایدن و دولت وی سخت کرده است.

آصفی به انتخابات میان دوره ای در آمریکا در آبان ماه اشاره کرد و افزود: بایدن نگران است زیرا ممکن است در انتخابات پیش رو همه چیز را از دست بدهد. این مسئله سبب شده است محافظه کاری او بیشتر شود و به بی عملی رسیده باشد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو نفس آمدن انریکه مورا به تهران را نشانه ای مثبت ارزیابی کرد و گفت: از طرف ایران همیشه درها برای مذاکرات باز بوده است. البته این بدان معنا نیست که بیش از اندازه برای مذاکرات اشتیاق نشان داده ایم و طبیعتا این یک کار درست در دیپلماسی محسوب می شود.

* مذاکرات فنی و تکنیکی پایان یافته تنها مباحث سیاسی کلان باقی مانده است

وی از پایان یافتن مذاکرات فنی و تکنیکی گفت و بیان کرد: آنچه باقی مانده است مباحث سیاسی کلان است که باید آمریکا درباره آن تصمیم گیری کند. در ایران نیز در خصوص مذاکرات هسته ای وین صداهای مختلفی شنیده می شود و این یک امر طبیعی در کشورهای آزاد محسوب می شود. بنابراین تنوع صداها و نظرات درباره مذاکرات هسته ای نگران کننده نیست زیرا بالاخره یک حاکمیت عاقلی روی کار است.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با تصریح بر اینکه برجام حاصل بیش از یک دهه مذاکره است، عنوان کرد: طبیعتا برجام با این سابقه طولانی مذاکراتی، نمی تواند بلاتکلیف و معلق روی هوا باقی بماند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha