سرگرمی‌های جایگزین برای مصرف قلیان جوانان، بسیار گران هستند

بهزادی ضمن اشاره به کاهش سن اعتیاد و ضرورت کم کردن آسیب در مصرف قلیان و سیگار اظهار کرد: متاسفانه تفریحات و سرگرمی‌های جایگزین مصرف قلیان بسیار گران قیمت و کمتر در دسترس هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع علل گرایش به سیگار و قلیان و با حضور دکتر فرهاد بهزادی کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران به روی آنتن رفت.

فرهاد بهزادی با اشاره به سابقه مصرف قلیان در کشور، از تاریخچه طولانی استفاده از آن گفت و بیان کرد: مصرف قلیان به چند صد سال قبل باز می‌گردد و افراد عادی و خانواده‌ها و حتی تحصیلکرده‌ها نیز آن را مصرف می‌کردند. در تاریخ سابقه صدور فتوا برای جلوگیری از مصرف قلیان را هم داریم.

وی با اذعان به اینکه در ضمیر ناخودآگاه خانواده‌ها مصرف قلیان نهادینه شده است، اظهار کرد: خانواده‌ها قلیان را می‌شناسند و این سبب می‌شود قبح آن شکسته شود. خانواده‌ها به دلیل آن که گمان می‌کنند مصرف قلیان ضرر زیادی ندارد، در مصرف آن سخت‌گیری نمی‌کنند و به همین جهت گاها شاهد هستیم خانواده‌ها برای تفریحات خود قلیان را همراه دارند. همین قبح شکنی باعث شیوع مصرف قلیان در بین خانواده‌ها شده است.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران با تاکید بر اینکه باید برای مصرف برخی دخانیات جایگزین مناسب برای جوانان داشته باشیم، بیان کرد: در مقطعی برای جلوگیری از مصرف قلیان تصمیماتی مبنی بر جلوگیری از سرو قلیان در قهوه خانه‌ها اتخاذ کردند که در نهایت فقط افراد 18 سال به بالا امکان مصرف قلیان داشته و کوچکتر از آنها اجازه مصرف نداشته باشند.

وی از کاهش سن اعتیاد گفت و عنوان کرد: اگر به یکی از قهوه خانه‌های شهر مراجعه کنید، خواهید دید افراد کمتر از 18 سال نیز در آنجا حضور دارند. متاسفانه شاهد هستیم بچه‌های کوچک تر از جمله دبیرستانی‌ها از قلیان استفاده می‌کنند و قهوه خانه دار نیز به آنها سرویس می‌دهد.

بهزادی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو کاهش آسیب را قدم نخست دانست و گفت: جوان و نوجوانی که برای دور زدن به بیرون مراجعه می‌کند نخستین جایی که مشاهده می‌کند قهوه خانه‌ای در محل است که همه دوستان او در حال دود کردن قلیان هستند و ساعت خوشی را در دورهمی دارند. نکته دیگر این است که هزینه مصرف قلیان بسیار پایین است و در حقیقت همه شرایط برای جذب و مصرف قلیان برای جوانان وجود دارد.

کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی برای تفریح جوان در قهوه خانه و مصرف قلیان وجود دارد یا خیر تصریح کرد: متاسفانه تفریحات و سرگرمی‌های جایگزین مصرف قلیان بسیار گران قیمت و کمتر در دسترس هستند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha