تسهیلات لازم برای فرزندآوری چه مواردی هستند؟/ افزایش فرزند آوری در دوران کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: معاونت بهداشت خط اول تماس با مردم و انجام باروری سالم بر عهده این معاونت است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کمال حیدری گفت: یکی از دغدغه‌های نظام بحث جمعیت است. میزان رشد جمعیت کاهش پیدا کرده است. باروری سالم، درمان ناباروری، فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و حمایت از ازدواج‌های دانشجویی طبق قانون از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است.

به گفته وی معاونت بهداشت خط اول تماس با و حمایت از باروری سالم بر عهده این معاونت است. آموزش‌های قبل از ازدواج در تمام کشور انجام می‌شوند و از مادران باردار کم بضاعت حمایت می‌شود. تسهیل بارداری طبیعی نیز از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت است.

حیدری در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


امتیازهای فرزند آوری نسبت به سایر کشورها کم‌تر است در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟


طبق قانون در پنج سال اول پس از ارزیابی، افراد نیازمند مورد حمایت قرار می‌گیرند. باید برای تقویت برنامه‌ها و اجرای قانون اقدامات مناسب از نظر بودجه‌ای و ... انجام شود. ایجاد تسهیلات مناسب هم یکی از راه‌های فرزندآوری است. موضوعاتی مانند مسکن، آموزش و مسائل معیشتی در قانون جوانی جمعیت آورده شده اند.


اقدامات وزارت بهداشت برای تقویت شبکه‌های بهداشتی چیست؟


در وزارت بهداشت قرارگاه تقویت شبکه‌های بهداشت راه اندازی شده است و با ساز و کارهای جدید بر طبق نیازهای روز به مجلس تقدیم شده تا بودجه مناسب اختصاص پیدا کند. پرونده الکترونیک سلامت پیشرفت خوبی داشته و سامانه سیب تقویت شده که مقدمه‌ای برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده است.


آیا افزایش فرزندآوری در دوران اتفاق افتاده است؟


در دوران شیوع کرونا، فرزندآوری افزایش پیدا کرده است. یکی از دغدغه‌های ما تک فرزندی است. با توجه به سن ازدواج باید برنامه‌های بهتری را ترتیب بدهیم. متوسط سن ازدواج بانوان حدود ۲۴ سال است.


آیا غربالگری حذف شده است؟


جباری، مسئول دبیرخانه قرارگاه سلامت و جوانی جمعیت وزارت بهداشت: غربالگری به صورت تخصصی و توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود. نقش والدین بیشتر شده و این موضوع شفاف‌تر و هوشمند شده است. نظام مراقبت از بارداری در حال بازنگری‌ها است.


تسهیلات لازم برای فرزند آوری چه مواردی هستند؟


خانواده‌ها نباید بحث فرزند آوری را به تاخیر بیندازند. بر اساس سبک زندگی، خانواده‌ها سعی کنند بین سه تا چهار فرزند داشته باشند. تسهیلات خدمات زایمان طبیعی و مرخصی زایمان برای مادران در نظر گرفته می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha